Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2009, 57(6), 335-342 | DOI: 10.11118/actaun200957060335
ÚZEMNÍ ANALÝZA A MALOOBCHODNÍ SATURACE NÁKUPNÍCH CENTER V ČR
- Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Cílem příspěvku bylo zjistit stupeň maloobchodní saturace vybranými maloobchodními jednotkami - nákupními centry v ČR podle jednotlivých územně-správních celků. S využitím metod územní analýzy byly určeny jednak hraniční body spádových oblastí, od kterých jsou potenciální zákazníci přitahováni do nákupních center v daném kraji, a jednak byla pro jednotlivé kraje s přihlédnutím k rozdílným spotřebním výdajům určena míra nasycenosti nákupními centry. Určení hraničních bodů poskytuje nákupním centrům důležitou informaci při zjišťování cílové skupiny potenciálních zákazníků, a sice z geografického hlediska. Pro účely práce byly použity koeficient a index maloobchodní saturace nákupními centry. Koeficient saturace uvádí podíl prodejní plochy nákupních center na obyvatele v daném kraji, přičemž bylo zjištěno, že jeho průměr v České republice činí 0,115 m2.cap.-1 (nejnižší hodnota byla zjištěna v Jihočeském kraji - 0,033; následuje kraj Karlovarský - 0,035; Královéhradecký - 0,049 a Vysočina - 0,048; nejvyšší hodnota byla zjištěna v Libereckém kraji - 0,275; následuje kraj Středočeský včetně Prahy - 0,253; Jihomoravský - 0,182 a Plzeňský - 0,157). Index saturace je určen podílem měsíčních spotřebních výdajů všech obyvatel a prodejní plochou nákupních center v daném kraji a jeho průměr byl v České republice vyčíslen na 77 094,77 Kč.(m2)-1 (nejvyšší hodnota byla zjištěna v Jihočeském kraji - 175 909 a nejnižší v kraji Libereckém - 20 224). Výsledné hodnoty ukazatelů maloobchodní saturace mohou napomoci subjektům, které jsou zainteresováni na možnosti zřízení nového nákupního centra, tj. investorům, developerům a maloobchodním podnikům. Je však zapotřebí současně uvést, že tento údaj nemůže být jediným rozhodujícím faktorem. Konečné rozhodnutí musí být přijato na základě dalších kritérií, která přímo ovlivňují úspěšnost tak náročného projektu, jakým vybudování nákupního centra bezesporu je. Jedná se o další demografické vlivy, úroveň infrastruktury, celkovou maloobchodní saturaci, ekonomickou efektivnost investic, spotřebitelské chování. Nicméně ukazatele použité v této práci, jako je počet obyvatel, prodejní plocha a spotřební výdaje, by rozhodně neměly chybět při výběru umístění každé maloobchodní jednotky.
nákupní centrum, územní analýza, spádová oblast, hraniční bod, maloobchodní saturace, kraj, gravitační model
Spatial analysis and retail saturation of the shopping centers in Czech Republic
The paper deals with spatial analysis of the shopping centers according to individual regions in Czech Republic. The centers over 10 000 m2 were identified with their total retail space and gravitational model was utilized to determine the break point between two competing regions - the point at which a person residing in an intermediate community would be likely to travel to one region rather than the other. Next part is aimed to calculation of saturation indicators. First one is coefficient of shopping centers saturation - measured like portion of retail space in all shopping centers per capita in each region (the average in Czech Republic is 0,115 m2.cap-1.; the lowest ratio was determined in South-Bohemian region - 0,033 and next is Karlovy Vary - 0,035; Hradec Králové - 0,049 and Vysočina - 0,048 regions; the highest ratio was determined in Liberec region - 0,275 and next is Central-Bohemian including Prague - 0,253; South-Moravian - 0,182 and Plzen - 0,157 regions). The second one is index of retail saturation - the population of the region is multiplied by the monthly expenditure on the goods and services the retailer wants to sell in shopping centers and this is divided by the total retail space in all shopping centers in the given region (the average in Czech Republic is 77 094,77 CZK.(m2)-1; the same rank was determined - the highest index in South-Bohemian region - 175 909 and the lowest index in Liberec region - 20 224). The main result is comparison of regions according to their shopping centers saturation and recommendation to possible investors, developers and retailers where is the best site to invest and build a new complex of retail stores according to given indicators of spatial analysis.
Keywords: shopping center, spatial analysis, catchment area, break point, retail saturation, region, gravity model
Grants and funding:
Příspěvek vznikl jako součást řešení výzkumného záměru č. MSM 3215648904/03/02 Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu, tematického směru 03 - Vývoj vztahů obchodní sféry v souvislosti se změnami životního stylu kupního chování obyvatelstva a změnami podnikového prostředí v procesech integrace a globalizace.
Received: June 30, 2009; Published: October 7, 2014 Show citation
References
- FERNIE, J., FERNIE, S. a MOORE, CH., 2003: Principles of Retailing. 1st ed. Oxford: Butterworth-Heinemann, 382 p. ISBN 0-7506-4703-5
- GILBERT, D., 2003: Retail Marketing and Management. 2nd ed. Harlow: Prentice Hall, 457 p. ISBN 0273-655116
- PRAŽSKÁ, L., JINDRA, J. a kol., 2006: Obchodní podnikání - Retail management. 2. vyd. Praha: Management Press, 874 s. ISBN 80-7261-059-7
- SHOCART: Turistický autoatlas Česko, 2006: 1. vyd. Vizovice: Shocart. ISBN 80-7224-308-X
Go to original source...
- Krajské statistické ročenky České republiky [on-line]. ČSÚ, [cit. 19. 6. 2009]. Dostupné na
- Statistika rodinných účtů za rok 2008 [on-line]. ČSÚ, [cit. 20. 6. 2009]. Dostupné na
- Počty obyvatel v obcích k 1. 1. 2009 [on-line]. Ministerstvo vnitra, [cit. 21. 6. 2009]. Dostupné na
- Obchodní centra [on-line]. Retail Formation, [cit. 22. 6. 2009]. Dostupné na
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.