Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2009, 57(6), 315-322 | DOI: 10.11118/actaun200957060315

ORGANIZAČNÍ STRUKTURA CESTOVNÍHO RUCHU V ČESKÉ REPUBLICE

Ida Vajčnerová
Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Příspěvek se zabývá nezbytností tvorby jednotné organizační struktury cestovního ruchu v České republice. Analyzuje současný stav a na výsledcích případové studie Analýza organizace cestovního ruchu v turistické oblasti Moravský kras a okolí ukazuje nízkou míru spolupráce mezi jednotlivými subjekty aktivními v cestovním ruchu a absenci zastřešující organizace cestovního ruchu (OCR), která by koordinovala rozvojovou, propagační a koncepční činnost oblasti a spolupracovala s regionální organizací cestovního ruchu. Na základě uvedených informací byl sestaven model organizační struktury cestovního ruchu v České republice. Součástí modelu je vymezení kompetencí a činností jak pro národní agenturu CzechTourism, tak pro OCR na jednotlivých úrovních řízení s cílem zabránit duplicitním aktivitám a zefektivnit rozvoj cestovního ruchu v destinacích. Jak vyplývá z Koncepce státní politiky cestovního ruchu v České republice na období 2007-2013, je vytvoření organizační struktury cestovního ruchu obsahem její čtvrté priority.

cestovní ruch, destinační management, organizace cestovního ruchu (OCR), rozvoj

Organizational structure of tourism in the Czech Republic

The paper deals with the necessity to establish a unified organizational structure of tourism in the Czech Republic. It analyses the present situation and by using the result of the case study "The analysis of tourism organization in the tourism region of Moravian Karst and its surroundings" it shows the low level of cooperation among individual subjects that are active in tourism, and also the absence of a covering organization of tourism (Destination management company-DMC) that would coordinate developing, promotional and conceptual activities of an area and would also cooperate with a regional organization of tourism. On the basis of the information mentioned above a model of organization tourism in the Czech Republic. Defining competencies and activities is a part of the model - for the national agency of CzechTourism as well as for DMC at individual levels of management, with the target to avoid duplicate activities and make the development of tourism in destinations more efficient. A paramount task for CzechTourism is to establish a stable organizational structure.

Keywords: tourism, destination management, organization of tourism, destination management company (DMC), development
Grants and funding:

Výsledky uvedené v příspěvku jsou součástí výzkumného záměru, id. kód VZ: 62156 48904

Received: June 30, 2009; Published: October 7, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vajčnerová, I. (2009). Organizational structure of tourism in the Czech Republic. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis57(6), 315-322. doi: 10.11118/actaun200957060315
Download citation

References

  1. HORNER, S., SWARBROOKE, J., 2003: Cestovní ruch, ubytování a stravování, využití volného času. (Marketing Tourism, Hospitality and Lemure). 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 488 s. ISBN 80-247-0202-9.
  2. Palátková, M., 2006: Marketingová strategie destinace cestovního ruchu (Marketing Strategy of Tourism Destination). 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a. s., ISBN 80-247-1014-5.
  3. PÁSKOVÁ, M., ZELENKA, J., 2002: Cestovní ruch, výkladový slovník. 1. vyd. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj, Ústav územního rozvoje, 448s.
  4. NECHVÍLOVÁ a kol., 2006: Partnerství pro cestovní ruch (Partnership for Tourism). 1. vyd. Pardubice: První regionální rozvojová a. s., 100 s. ISBN 80-903866-2-8.
  5. RYGLOVÁ, K., 2008: Destination Management. Agricultural Economics - Czech, 54 (9): 440-448. DOI: 10.17221/2703-AGRICECON Go to original source...
  6. VAJČNEROVÁ, I., 2009: Analýza destinačního managementu v turistické oblasti Moravský kras a okolí (Destination Management Analysys in the Tourist Region of Moravian Karst and its Surroundings). Sborník Konference Firma a konkurenční prostředí, MZLU v Brně, v tisku
  7. VAJČNEROVÁ, I., 2008: Organizace a řízení cestovního ruchu v České republice (The Organization and Management of Tourism in the Czech Republic). Sborník Konference Firma a konkurenční prostředí, MZLU v Brně, ISBN 978-80-7392-021-0.
  8. VAJČNEROVÁ, I., RYGLOVÁ, K., 2008: Coordinated Change within the Branch with the Help of Strategic Alliances. Agricultural Economics - Czech, 54 (2): 85-92. DOI: 10.17221/273-AGRICECON Go to original source...
  9. Internetové zdroje
  10. Kratochvíl, P., 2007: Organizace cestovního ruchu. COT bussines. [Online] 4 1, [Cit. 2007-11-1.] Dostupné z WWW:
  11. Nejdl, K., 2007: Problematika managementu destinace cestovního ruchu. COT Bussines.
  12. [Online] duben 4, [Cit. 2007-11-5.] Dostupné z WWW:
  13. Celostátní kolegium kritické k organizaci cestovního ruchu. COT Bussines.
  14. [Online] únor 2, 2009. [Cit. 2009-10-2.] Dostupné z WWW: http://www.cot.cz/index.php?page=200&jazyk=1&id=1040812603&srchtxt=kolegium
  15. Koncepce státní politiky cestovního ruchu v České republice na období 20072013. [Online] duben 4, 2007. [Cit. 2007-11-5.] Dostupné z WWW: http://www.mmr.cz/CMSPages/GetFile.aspx?guid=9436a891-44cd-426a-88b9-373e4ce4900a

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.