Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2009, 57(6), 225-234 | DOI: 10.11118/actaun200957060225
Chování spotřebitele na trhu s médii
- 1 Institut celoživotního vzdělávání, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 5, 613 00 Brno, Česká republika
- 2 Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
V příspěvku jsou zhrnuty dosavadní poznatky komplexního šetření ke zjištění potenciálu mediálního ovlivňování různých domácností, potažmo různých spotřebitelských segmentů. Data jsou získána z testování závislostí identifikačních znaků a frekvence spotřeby jednotlivých typů médií uvedené 727 respondenty dotazníkových šetření.
Byla prokázána závislost mezi frekvencí využívání internetu a všemi uvedenými demografickými identifikačními znaky. Jsou jimi počet obyvatel sídelní obce, respondentské domácnosti, povolání a vzdělání vůdčího člena domácnosti. Informační sdělení na internetu budou nejefektivněji cílena na vysokoškolsky vzdělané osoby či osoby s vyšším odborným vzděláním, z pozice povolání na studenty, pracující studenty a podnikatele. Dále na obyvatele největších měst republiky (skupina nad 200 tis. obyvatel).
Autoři se zabývali i analýzami četností užití internetu ve vztahu k výši čistého ročního přijmu domácnosti. Není bez zajímavosti, že i zde se závislost podařilo prokázat a nejefektivněji se jeví působení na střední až vyšší příjmové skupiny. Tato kategorie není ale dále rozebrána, neboť definované příjmové skupiny a potažmo výstupy těchto analýz ztratily během dvou let zkoumání, vzhledem k vysokému tempu ekonomického růstu a mezd, na relevantnosti.
Závislost identifikačních faktorů a frekvence četby denního tisku ale nebyla prokázána ani v jednom případě (platí i pro zmíněné příjmové skupiny). Autoři se domnívají, že vzhledem k absolutnímu pokrytí populace tímto médiem nelze bez dalšího upřesnění cílit na jednotlivé demografické segmenty. Klasické tištěné deníky jsou ale velmi vhodné pro plošné zasažení populace informačním sdělením.
média, testování korelace, chování spotřebitele, kontingenční analýza, identifikační kritéria spotřebitelů
Consumer behavior on the media market
The paper deals with a correlation between factors identifying a household representative and frequency of media usage. Particularly it concentrates on the analysis of internet and daily press usage. Internet is a constantly developing communication channel which is increasingly used in the field of marketing communication and contributes to the development of business environment. Due to its characteristics it is an ideal mean for multilingual communication and communication on international markets. The daily press is on the other hand a representative of traditional media. It is perceived by public as a more natural communication channel. The paper seeks an answer to the question which communication channel is more suitable to communicate with a particular target group - press or the internet. The paper tests the correlation between identification factors and frequency of internet and press presence. Testing will be carried out by using a database obtained in a primary research conducted by the Department of Marketing and Trade at the Faculty of Business and Economics, Mendel University in Brno. Results published in the paper are part of research objective, id. code: 62156 48904 "The Czech Republic in the process of integration and globalization and the evolution of agrarian and service sectors in the new conditions of the European integrated market", thematic area 03 "The evolution of trade relationships regarding changes in a life style and purchasing behaviour and changes of business environment in the process of integration and globalization" that is conducted with a financial support of Ministry of Education, Youth and Sports.
Keywords: media, correlation testing, consumer behaviour, consumer identification criteria, contingency analysis
Grants and funding:
Výsledky zveřejněné v příspěvku jsou součástí výzkumného záměru, id. kód VZ: 62156 48904 "Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu", tematický směr 03 "Vývoj vztahů obchodní sféry v souvislosti se změnami životního stylu kupního chování obyvatelstva a změnami podnikového prostředí v procesech integrace a globalizace" realizovaného za finanční podpory ze státních prostředků prostřednictvím MŠMT.
Received: June 26, 2009; Published: October 7, 2014 Show citation
References
- ABC ČR. Prodané náklady od roku 1993 [online]. [1993-2007] [cit. 2007-10-20]. Dostupný z WWW:
- Consumers in Europe: Fact and figures on services of general interest. [s.l.]: [s.n.], 2007. 194 s. Dostupný z WWW: ISBN 978-92-79-04596-7.
- FORET, M., STÁVKOVÁ, J., 2003: Marketingový výzkum - jak poznávat své zákazníky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 160 s. ISBN 80-247-0385-8.
- INFORMATIONSGEMEINSCHAFT ZUR FESTSTELLUNG DER VERBREITUNG VON WERBETRÄGERN E. V.. Werbeträgerdaten - Quartalsauflagen [online]. [1997] [cit. 2007-10-25]. Dostupný z WWW:
- Média [online]. [2006] [cit. 2007-04-11]. Dostupný z WWW:
- MINAŘÍK, B., 2000: Statistika I - popisná statistika, druhá část. 1. vyd. Brno: MZLU. 107 s. ISBN 80-7157-427-9.
- MINAŘÍK, B., 1998: Statistika II. 1. vyd. Brno: MZLU. 144 s. ISBN 80-7157-197-0.
- STÁVKOVÁ, J., DUFEK, J., 2002: Marketingový výzkum. Dotisk, 1. vyd. Brno: MZLU. 150 s. ISBN 80-7157-330-2.
- TURČÍNKOVÁ, J., STEJSKAL, L., STÁVKOVÁ, J., 2007: Chování a rozhodování spotřebitele. Brno: MSD. 104 s. ISBN 978-80-7392-013-5.
- World Press Trends: Newspaper Circulation and Advertising Up Worldwide [online]. [2004] [cit. 2008-03-03]. Dostupný z WWW:
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.