Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2009, 57(6), 215-224 | DOI: 10.11118/actaun200957060215

PRODEJNÍ ÚSPĚŠNOST BALENÉHO ČERSTVÉHO OVOCE A ZELENINY

Radmila Presová1, Oldřich Tvrdoň1, Lucie Hrdá2
1 Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
2 Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 613 00 Brno, Česká republika

Příspěvek přibližuje problematiku moderního trendu prodeje baleného čerstvého ovoce a zeleniny, ze dvou úhlů pohledu. Prvním je pohled podnikatelský, pro který obchodní údaje za rok 2008 poskytl velkoobchod s ovocem a zeleninou Hortim Internatioal, spol. s r. o. Druhý pohled je celospolečenský, vyzvedávající význam prodeje baleného čerstvého ovoce a zeleniny při dodatečném zaměstnání pracovníků u balicích linek a vyplácení mezd. V této souvislosti nelze ani opomenout zvýšený rozsah výroby balicích materiálů.
Řešená problematika seznamuje s názory 500 respondentů, kteří uvádějí, že pro zvýšení prodejnosti baleného čerstvého ovoce a zeleniny bude nutné dodržet kvalitu a čerstvost balených produktů. Současně s tím lépe motivovat kupující k nákupu vhodně volenými marketingovými nástroji podpory prodeje.
Zpracovaný problém vyzvedává aspekty hygienického prodeje, nutnost variabilního balení, jakož i pohodlnější a rychlejší nákup. Poukazuje na rozdíl ve vymezení obalu a balení. Vychází z premisy, že za základ charakteristiky je nutné využít právní předpisy, jako rozhodující normy pro kontrakty, je nutné vázat splnění platební podmínky na převedení vlastnického práva k předaným obalům, což marketing nezdůrazňuje.
Obchodní výsledky Hortim International, spol. s r. o. za rok 2008 ukazují spotřebitelskou poptávku balených čerstvých rajčat (23,50 % z prodaného množství), cibule (11,93 %) a papriky (9,65 %). Z ovoce na pátém místě v pořadí jsou mandarinky (5,70 %), na dalších pak citrony (5,10 %) a jablka (4,90 %). Na posledních místech z třicetidruhového obchodního sortimentu prodávaného čerstvého baleného ovoce a zeleniny, je lílek a chřest s podílem 0,13 %. Přes pozitiva, které Hortim International, spol. s r. o. dosahuje, bude pro zvýšení prodeje nezbytné vyvinout úsilí k získání většího podílu v prodeji baleného čerstvého ovoce a zeleniny. Předpokladem je těsnější spolupráce s obchodními řetězci, využití marketingových nástrojů podpory prodeje, celkově větší a cílenější forma propagace.

ovoce, zelenina, obal, balení, prodejnost, názory respondentů, cena, tržby

Successful selling of packed fresh fruit and vegetable

The paper deals with the marketability of packaged fruit and vegetables, as a new trend of satisfying consumer needs, in connection with selling-culture of stall selling and self-stores sales. It emphasize fact that food have to be wrapped into the quality, health packages, under the conditions of the Act. 477/2001 Coll.
Specific data for the analytical part of this paper was provided by Hortim International Ltd. This company has operate on the Czech market since 1995. Analysis of the economic results confirmes the legitimacy of the sale of packaged fresh fruits and vegetables, but there will be neccesary longer lasting promotion. This fact also confirmed the research of consumer demand, that was made by authors. Determinant for the success sales are these factors: consumer confidence that the packaged products of fruit and vegetables are high quality.

Keywords: fruits, vegetables, packing, corruptibility, opinion of respondent, price, revenue from sales

Received: August 3, 2009; Published: October 7, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Presová, R., Tvrdoň, O., & Hrdá, L. (2009). Successful selling of packed fresh fruit and vegetable. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis57(6), 215-224. doi: 10.11118/actaun200957060215
Download citation

References

  1. CLEMENTE, M. N., 2004: Slovník marketingu: [klíčové pojmy a termíny]. 1. vyd. Brno: Computer Press, 378 s. ISBN 80-251-0228-9.
  2. FARHSTEIN, W. a kol., 1992: Die basic der verkaufsarfeit, in: Podnikáme na náročných trzích III. Průmysl a obchod ve spolupráci s firmou Haufe, Praha, 407 s. ISBN 80_85603-17-9.
  3. KOTLER, P., 2001: Marketing management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 719 s. ISBN 80-247-0016-6.
  4. ŠAPIRO, D. K., 1988: Ovoce a zelenina ve výživě člověka. 1. vyd. Praha, 227. s. ISBN 5-7860-0431-7.
  5. VLČEK, R., 2002: Hodnota pro zákazníka, Praha: Management Press, 443 s. ISBN 80-7261-068-6.
  6. WECKERTE, H., 1992: Schritte zum Unternehmenserfolg, in: Podnikáme na náročnícz trzích III. Průmysl a obchod ve spolupráci s firmou Haufe, Praha, 407 s. ISBN 80_85603-17-9.
  7. Vyhláška č. 157/2003 Sb., kterou se stanoví požadavky pro čerstvé ovoce a čerstvou zeleninu, zpracované ovoce a zpracovanou zeleninu, suché skořápkové plody, houby, brambory a výrobky z nich, jakož i další způsoby jejich označování, v platném znění.
  8. Zákon č. 110/97 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích, v platném znění
  9. Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v platném znění
  10. Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech, v platném znění
  11. Zákon č. 526/90 Sb., o cenách, v platném znění
  12. CAPÍREK, V., 2008: Některé základní funkce vymezuje definice obalu [online]. 2008 [cit. 2009-07-02]. Dostupný z WWW:
  13. Cerozfrucht s. r. o. [online]. 2009 [cit. 2009-07-02], Dostupný z WWW:
  14. Hortim International, spol. s r. o. [online]. 2006 [cit. 2009-05-02], Dostupný z WWW:
  15. Státní zemědělská a potravinářská inspekce [online]. 2008 [cit. 2009-04-14]. Dostupný z WWW:

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.