Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2009, 57(6), 153-162 | DOI: 10.11118/actaun200957060153
E-LEARNINGOVÉ OBCHODNÍ MODELY
- Ústav informatiky, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
E-learning je termín často využívaný především v souvislosti se vzděláváním. Principy elektronického vzdělávání jsou dobře uplatnitelné i v případě podnikatelských aktivit a při podpoře dosahování podnikových cílů a v rámci marketingových aktivit.
E-learning tak nemusí být chápán pouze ve své primární podobě při zvyšování kvality lidských zdrojů nebo jako produkt či služba. Rovněž může být aplikován i v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů jako nástroj zefektivnění řady procesů. Komplexní řešení tohoto problému zahrnuje mimo jiné nalezení vhodného modelu obchodního typu nasazení e-learningu pro konkrétní typové subjekty.
V práci byla vymezena základní východiska pro stanovení obchodních modelů z pohledu využití e-learningu a tyto modely byly specifikovány z obecného pohledu. Jedná se o typové modely, jež mohou být a jsou aplikovány průřezově v rámci všech odvětví.
e-learning, obchodní model, e-learningový obchodní model
E-learning business models
E-learning is the word which is used especially for discussion of education activities, trends and problems. However, principles of electronic education are fitness for use also within business activities in the area of a support for reaching business goals and as a part of marketing activities. These ones are examples that e-learning is not understood only in its primary form - as a tool of increasing quality of human resources. As well, applying it within supply or demand business relationships is also possible in the form of a tool increasing these processes' efficiency. The necessity of suitable framework model existence is clear.
In this paper a set of issues influencing a development of business models within e-learning area is discussed. On these basics three general e-learning business models are specified. All models are universal and that is why there is no barrier for applying their utilization within various business branches.
Keywords: e-learning, business models, e-learning business models
Grants and funding:
Tento příspěvek vznikl v rámci řešení výzkumného záměru VZ MSM 6215648904/03/04/04.
Received: June 30, 2009; Published: October 7, 2014 Show citation
References
- Currie, W., 2004: Value Creation from E-business Models. Butterworth-Heinemann, ISBN 07-5066-140-2.
- Ellis, R. K., 2009: E-Learning Trends Survey [online]. Learning Circuits: ASTD's Source for E-Learning, 2009. [cit 2009-05-28]. Dostupné z.
- Gála, L., Pour, J., Toman, P., 2006: Podniková informatika. Praha: Grada, ISBN 80-247-1278-4.
- Hoppe, G., Breitner, M. H., 2003: Business Models for E-Learning [online]. Hannover: Universitat Hannover, [cit 2009-05-28]. ISSN 0949-9962. Dostupné z.
- Hospodářská komora ČR: E-learning čeká v Česku rozmach [online]. Vydáno 11. 3. 2008. [cit 2009-05-28]. Dostupné z.
- Kalakota, R., Robinson, M., 1999: e-Business: Roadmap for Success. Reading: Addison-Wesley, ISBN 0-201-60480-9.
- Laudon, K., Traver, C., 2003: E-commerce. Business, technology, society. Upper Saddle River: Pearson/Prentice Hall, ISBN 03-2120-056-X.
- Malo, R., 2005: e-learning jako součást podnikového portálu. In: Sborník Informatika XV Karlov. Brno: Konvoj, ISBN 80-7302-067-X.
- Malo, R., 2007: Zavádění a aplikace e-technologií v podnikovém prostředí. In: Acta Universitatis Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně. sv. LV, č. 3, s. 67-75. ISSN 1211-8516.
- Marketingové Noviny: Krize nahrává e-learningu [online]. Vydáno 19. 2. 2009. [cit 2009-05-28]. Dostupné z.
- Osterwalder, A., 2004: The Business Model Ontology - A Proposition in a Design Science Approach [online]. Lausanne: Licencié en Sciences Politiques de l'Université de Lausanne, [cit 2009-05-28]. Dostupné z.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.