Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2009, 57(3), 173-178 | DOI: 10.11118/actaun200957030173
Změny chování spotřebitelů na trhu s potravinami
- Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Provedené analýzy poskytly informace o změnách a trendech v průměrné roční spotřebě nejdůležitějších potravin v České republice ve sledovaném období v letech 1988 až 2007. Chování spotřebitelů na trhu s potravinami v České republice se v tomto období proměnilo. Změny v poptávce byly především důsledkem transformace trhu spojeného s liberalizací cen, změnami ve struktuře distribučních sítí, vstupem mezinárodních řetězců, rozšířením sortimentu produktů a jejich dostupností v průběhu celého roku.
Spotřebitelé svůj zájem přesunují k produktům s vyšší přidanou hodnotou, kladou větší důraz na vnímanou kvalitu, delší trvanlivost a speciální vlastnosti produktů. Do budoucna můžeme očekávat:
* růst zájmu o potraviny v menších baleních a zacílené na specifické požadavky (snadná příprava, možnost konzumace mimo domov atd.),
* růst poptávky po produktech s vyšší přidanou hodnotou (např. potraviny se speciálními vlastnostmi - bio potraviny, potraviny zdůrazňující příznivý vliv na zdraví, či značkové produkty),
* využívání potravin pro Českou republiku dříve netypických (exotické suroviny, mezinárodní jídla apod.),
* stále častější využívání veřejného stravování,
* jak zájem o spojení nakupování se zábavou u jedné skupiny spotřebitelů (rostoucí očekávání na doprovodné služby), tak rostoucí preference menších místních prodejen nabízejících osobnější kontakt a nákupní pohodlí pro skupinu druhou,
* rostoucí rozdíly v jednotlivých segmentech dle sociálních skupin zvláště z důvodu nerovnoměrného rozdělení příjmů.
Všechny tyto faktory by měly být zohledněny při tvorbě marketingového mixu jak výrobci potravin, tak i jejich prodejci.
změny, chování spotřebitele, Česká republika, potraviny, zvyky
Changes in consumer behavior on the market with food
Czech Republic has experienced significant changes on the market with food in last two decades. The paper presents summary of results of conducted analyses focusing on changes in levels of most important food categories, changes in consumer preferences, and suggests what trends we can expect in the near future. The analyses were based on date from Czech Statistical Office Yearbooks, EUROSTAT, INCOMA and GfK, and data from primary researches conducted on sample of total 2522 households in the Czech Republic through questionnaire researches in 2005, 2006 and 2007. The results show that in the Czech Republic, the ratio of expenditures for food out of total consumer expenditures is slowly decreasing and advances to (still lower) level typical for traditional EU countries. We have experienced growth of demand for products with higher added value; customers put more emphasis on perceived quality, longer durability and special product characteristics. Czech consumers increase their consumption of vegetables and fruit, bottled beverages, wine and alcoholic beverages, cheese, they decreased their consumption of meat (in total), milk and potatoes, stagnation was typical for bakery products, sugar and fats and oils. Development in all social classes was very similar. For the future, we can expect growing interest for food products in smaller packages and targeted at specific needs, growing demand for food products with higher added value, consumption of food formerly unusual for the Czech, more frequent out-of-home eating, and growing differences between individual segments of social groups, mainly due to uneven income distribution.
Keywords: changes, consumer behavior, Czech Republic, food, habits
Grants and funding:
Preparation of this article was supported by Ministry of Education of the Czech Republic and the results are a part of research objective, i. d. 62156 48904 "Czech economy in the processes of integration and globalization and the development of agrarian sector and sector of services under the new conditions of integrated European market", topic 03 "The development of business relations due to changes in lifestyles and consumer behavior and changes in business environment in the processes of integration and globalization".
Received: February 20, 2009; Published: October 14, 2014 Show citation
References
- BROWN, A., 2006: Chapter 6 Class Notes [online]. Poslední revize 1. 5. 2006 [cit. 2006-07-05]. Dostupné z
- FORET, M., PROCHÁZKA, P., URBÁNEK, T., 2005: Marketing. Základy a principy. Grada, Praha, 2. vyd., 149 s., ISBN80-251-0790-6
- KARDES, F. R., 1999: Consumer Behavoir and Managerial Decision Making. Reading, 1. vyd., 505 s., ISBN 0-321-00199-0
- KOTLER, P., 2001: Marketing management. Grada, Praha, 10. rozš. vyd., 719 s., ISBN 80-247-0016-6
- SCHIFFMAN, L. G., KANUK, L. L., 2004: Nákupní chování. Computer Press, Brno, 633 s., ISBN 80-251-0094-4
- SMITH, P., 2000: Moderní marketing. Computer Press. Praha, 1. vyd., 518 s., ISBN 80-7226-252-1
- SOLOMON, M. R., 2004: Consumer Behavior. Buying, Having, and Being. Pearson Prenctice Hall. Saddle River, 621 s., ISBN: 0-13-123011-5
- TROMMSDORFF, V. 2002: Konsumentenverhalten. Kohlhammer, Stuttgart, 4. přeprac. a rozš. vyd., 358 s., ISBN 3-17-017004-X
- TURČÍNKOVÁ, J., 2008: Analýza chování spotřebitele na trhu potravin. Disertační práce. Brno, PEF MZLU v Brně
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.