Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2009, 57(3), 147-152 | DOI: 10.11118/actaun200957030147
Modelování spotřebitelských rozhodnutí
- Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Článek je věnován vymezení dílčího postupu v procesu modelování a simulování výsledků rozhodovacích procesů individuálních tržních subjektů - spotřebitelů. V úvodu jsou vymezeny soudobé přístupy k tvorbě modelových konstrukcí ve společenských vědách obecně. Kromě slovních argumentací a matematicko-statistických metod se jedná o simulace prováděné s využitím výpočetní techniky, na které je soustředěna autorova pozornost. Počítačové simulace mohou být využity pro práci jak s kvantitativními, tak kvalitativními teoriemi a obzvláště užitečné se jeví pro modelování procesů. Jejich hlavní přínos spočívá v definování teoretických možností vývoje než přímo v tvorbě konkrétních predikcí.
Průlom v počítačových simulacích přinesly tak zvané agentní a potažmo multiagentní systémy, sestávající z autonomní jednotky schopné řešit určité problémy, případně z více takovýchto jednotek, které spolu vzájemně reagují. Tento nástroj umožňuje počítačové modelování rozhodovacího prostředí spotřebitele se všemi jeho aspekty a charakteristikami jako neustále se vyvíjejícího systému.
V článku je nastíněn proces tvorby multiagentního modelovacího systému, který je podobný laboratorním experimentům. Výchozí nastavení modelu je specifikováno stanovením počátečních hodnot atributů jednotlivých agentů, model je poté spuštěn a systém (trh) se vyvíjí bez dalších vnějších zásahů.
Následuje příklad realizace tzv. BDI agentního systému pomocí jednoho z volně dostupných implementačních nástrojů. Model řeší šíření kultury v populaci, čímž se rozumí analýza přirozené tendence lidí přebírat určité postoje, vzory chování, názory atd. od ostatních. Tato tendence je všeobecně známa a v literatuře diskutována, zároveň je ale také známo, že nevede k úplné homogenizaci populace. V souladu s tímto tvrzením se v modelu postupně vytvořily regiony, v jejichž rámci jsou agenti kulturně identičtí. Sousedící regiony pak nemají žádný společný znak.
Tato konstrukce představuje východisko tvorby nástroje, jehož výstupy budou dosahovat shody s výsledky empirických šetření.
chování spotřebitele, modelování rozhodování, počítačové simulace
Consumer decision making simulation
Aim of the paper is to delimitate a partial procedure in the process of modelling and simulation of decision-making results took by individual market subjects. Article's fundamental is an elemental example of agent system (and derivatively multiagent system) utilization by means of computer technology, which represents so-called computer malingering or computer simulation method. Next to classical word argumentations and mathematically-statistical methods this approach represents a relatively new tool applicable in social sciences (principle of autonomous agent was described in the year 1986).
Application is effected by the help of freely accessible software tool. Model's dynamics consists in random selections of agents pair where probability tells whether they will interact or not. Interaction in this case means copying of so-called cultural characteristics.
Introduced construction's output is verification of predicament which says that taking-over postures, behaviour standards, opinions etc. in population though leads to diffusion of definite cultural pattern, nevertheless doesn't lead to populations' homogenization.
In conclusion the deterministic character of introduced application is being specified. Also the direction of next progress at work with it this construction is being foreshadowed. Authors are aware of multiple enlargement necessity of characteristics variety and values that the characters may take. This goes hand in hand with mounting of whole process to the context with next methods dealing wiht motives forming consumer's decisions.
Keywords: consumer behaviour, decision making modelling, computer simulation
Received: February 11, 2009; Published: October 14, 2014 Show citation
References
- AUGIER, M., 2004: Models of a Man: Essays in Memory of Herbert A. Simon. Cambridge: MIT Press, 1st ed. p. 571. ISBN 978-0262012089
Go to original source...
- GILBERT, G. N., TROITZSCH, K. G., 2005: Simulation for the social scientist. London: Open University Press. 2nd ed. Press, p. 312. ISBN 978-0335216017
- KUHBERGER, A., SCHULTE-MECKLENBECK, M., PERNER, 2008: J. Framing decisions: hypothetical and real. Organizational Behavior and Human Decision Processes, [cit. 2008-06-11] Dostupné na: http://www.sciencedirect.com/science?ob=ArticleURL&_udi=B6WP2-47C4BS2&_user=682557&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_version=1&_urlVersion=0&_userid=682557&md5=25199ce07dc933f527eb2323c5b3e35d
- PELÁNEK, R., 2009: Přednášky k předmětu Modelování a simulace. FI MUNI 2007. [cit. 16. 1. 2009] Dostupné na: www.fi.muni.cz/~xpelanek/IV109/ slidy/abm.pdf
- OSTROM, T., 1988: Computer simulation: The third symbol system In: Journal of Experimental Social Psychology, 24, p. 381-392 DOI: 10.1016/0022-1031(88)90027-3
Go to original source...
- WOOLRIDGE, M. J., 2001: Introduction to multiagent systems, New York: Wiley & Sons. p. 376. ISBN 047149691X
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.