Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2009, 57(3), 65-74 | DOI: 10.11118/actaun200957030065
Čeští studenti a EU - znalosti a názory
- 1 Vysoká škola polytechnická v Jihlavě, Tolstého 16, 586 01 Jihlava, Česká republika
- 2 Ústav managementu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
- 3 Ústav demografie a aplikované statistiky, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Příspěvek se zabývá výsledky pilotní studie na téma čeští studenti a EU, která předznamenala připravovaný rozsáhlý průzkum v maturitních ročnících středních škol kraje Vysočina u příležitostí českého předsednictví Evropské unii v prvním pololetí roku 2009. Pilotní studia zahrnula 362 posluchačů Vysoké školy polytechnické v Jihlavě a jejím cílem byla především rektifikace dotazníku a exploratorní výzkum vztahů mezi znalostní a názorovou částí dotazníků i uvnitř obou zmíněných částí, pomocí faktorové analýzy a metod strukturálního modelování. Vzhledem ke značnému počtu respondentů i standardním podmínkám, které byly zajištěny při vyplňování dotazníků, nelze pominout ani vlastní získané výsledky, týkající se znalostí a názorů souboru respondentů jako celku i jednotlivých cíleně vytvořených segmentů. Náš výzkum byl inspirován Eurobarometrem, ale vzhledem k tomu, že (na rozdíl od standardního Eurobarometru) se týká specifické cílové skupiny - studující mládeže, jde jen o částečně a jen v některých otázkách srovnatelné šetření. Proto např. dotazník (na rozdíl od Eurobarometru) obsahuje i znalostní část. Tato část zahrnuje osm oblastí. Vzhledem ke studijnímu zaměření respondentů jsou překvapivě horší výsledky zejména za oblasti Instituce, politika a právo EU (30% úspěšnost) a Hospodářství a finance EU (37 %). Největší úspěšnost (ovšem jen relativně) byla naopak zaznamenána v oblasti Kultura, vzdělávání a sport v EU (63 %). Globálně lze znalosti studentů jednoznačně hodnotit jako slabé. Názorová část zahrnuje celkem 20 položek, které jsou rozděleny do pěti oblastí. U respondentů bylo pomocí identifikačních otázek zjišťováno pohlaví, velikost sídla místa bydliště, politická profilace, sociální skupina domácnosti, představa o budoucí kariéře, jazyková vybavenost a zájem o problematiku EU. K názorové části lze ve stručnosti konstatovat, že až na výjimky nejsou názory studentů příliš vyhraněné (převažují odpovědi ve střední části hodnotící škály, ale současně byly u všech otázek využity všechny hodnoty škály) a rozdíly mezi segmenty respondentů jsou vesměs nepatrné. Předmětem tohoto příspěvku je především analýza výsledků názorové části, konkrétně osmi položek ze dvou oblastí (Sociální dimenze EU a Já a EU), přičemž pro první oblast byly srovnávány segmenty podle pohlaví a udávané politické orientace a pro druhou oblast podle pohlaví, jazykové vybavenosti a zájmu o problematiku EU.
Evropská unie, Eurobarometr, Česká republika, dotazníkové šetření, vysokoškolští studenti, znalosti, názory, očekávání
Czech students and EU - knowledge and views
The paper deals with the results of a pilot study themed "Czech students and EU", which adumbrated a prepared extensive research in graduation years of secondary schools of the region Vysočina on the occasion of the Czech chairmanship in the European Union in the first half-year of 2009. The pilot study included 362 students of the Polytechnic College in Jihlava. Its objective consisted particularly in the rectification of a questionnaire and exploratory research into relationships between the knowledge and opinion parts of questionnaires even within the both mentioned parts by means of factor analysis and methods of structural modelling. With respect to the considerable number of respondents and standard conditions, which were ensured at completing the questionnaires it is not possible to ignore even results concerning the knowledge and views of the group of respondents as a whole as well as particular specific segments. Our research was inspired by a "Eurobarometer", but with respect to a fact that (unlike the Standard Eurobarometer) it refers to a specific target group, ie studying young people, it concerns only partly and only in some questions comparable examination. Therefore, the questionnaire (in contrast to Eurobarometer) involves also the knowledge part. This part includes eight fields. With respect to the study orientation of the respondents surprisingly worse results occur particularly in fields Institution, politics and law of EU (30% successfulness) and Economy and finance of EU (37% successfulness). On the contrary, the highest successfulness (of course, only relatively) was noted in fields Culture, education and sport in EU (63%). Generally, knowledge of students can be unambiguously evaluated as poor. The opinion part includes in total 20 items, which are divided into five fields. In particular respondents, sex, the size of the place of residence, political profile, social group of a household, ideas of a future carrier, knowledge of languages and interest in problems of EU were determined by means of identification questions. As for the opinion part, it is possible to state that opinions of students are not too marked (answers in the central part of an evaluation scale predominate but, at the same time, all values of the scale were used in all questions) and differences between segments of respondents are generally insignificant. The subject of the paper is particularly aimed at the analysis of results of the opinion part, in the concrete eight items from two fields (Social dimension of EU and Me and EU). For the first area, segments were compared according to sex and political orientation and for the second area, according to sex, language knowledge and interest in EU problems.
Keywords: European Union, Eurobarometer, Czech Republic, questionnaire survey, university students, knowledge, views, expectation
Grants and funding:
Supported by Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic (Grant No. MSM 6215648904).
Received: December 15, 2008; Published: October 14, 2014 Show citation
References
- JORESKOG, K. G., SORBOM, D., duTOIT, S., duTOIT, M., 2001: Lisrel 8: A New Statistical Features. Scientific Software International Inc., p. 246. ISBN 978-0-89498-051-0.
- KOBLIHOVÁ, J., 2008: Postoje studentů k vybraným aspektům problematiky Evropské unie. Diploma thesis. Brno: MUAF, p. 100.
- MINAŘÍK, B., DUFEK, J., DARKWAH, S. A., JIRKŮ, L., 2008: Ideas of the social dimension of EU and personal expectation of university students in the CR in relation to EU. ICABR Accra 2008. Brno: MUAF, p. 588-599. ISBN 978-80-7375-154-8.
- PRESSER, S. et al., 2004: Methods for Testing and Evaluating Survey Questionnaires. John Wiley and Sons, Hardcover, p. 624. ISBN 978-0-471-45841-8.
Go to original source...
- SARIS, W.E., GALLHOFER, I. N., 2007: Design, Evaluation and Analysis of Questionnaires for Survey Research. John Wiley and Sons, Hardcover, p. 376. ISBN 978-0-470-11495-7.
Go to original source...
- TESAŘOVÁ, V., 2008: The scope of the University Students' Knowledge in Area of EU Institutions, Politics and Law, National Economics and Financing. Bachelor Thesis. Brno: MUAF, p. 78.
- URL http://www.ssicentral.com/lisrel/complexdocs/chapter5_web.pdf
- URL http://cs.wikipedia.org/wiki/Evropská_unie
- URL http://rela.mendelu.cz/auth/vyzkum/evidence_vyzkumu.pl?vyzkum=4
- URL http://europa.eu/abc/eurojargon/index_cs.htm
- URL http://europa.eu/abc/eurojargon/index_cs.htm
- URL http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb69/eb69_cz_nat.pdf
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.