Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2008, 56(6), 189-198 | DOI: 10.11118/actaun200856060189
VLIV VÝUKY NA VNÍMÁNÍ VYBRANÝCH TYPOGRAFICKÝCH VLASTNOSTÍ DOKUMENTŮ
- Ústav informatiky, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Článek je věnován problematice vnímání a hodnocení vybraných typografických vlastností dokumentu a možnostem jejich ovlivnění ve výuce. Výsledky byly získány na základě vlastního výzkumu, který zjišťoval, jak studenti hodnotí dokumenty po typografické stránce. Výzkumu se účastnily dvě skupiny respondentů, z nichž druhá byla absolventy předmětu zaměřeného na typografii, zatímco první nikoli. Obě skupiny hodnotily typografické vlastnosti dokumentu - písmo, interpunkci, pravopis, použití speciálních znaků i čitelnost. Druhá skupina dosáhla dle očekávání lepších výsledků (72% úspěšnost oproti 62 % u původní skupiny), ale zároveň se také dopustila výrazně menšího množství chyb.
U první skupiny, která nebyla ovlivněna výukou, jsme hodnotili také vnímání důležitosti jednotlivých vlastností. Za méně důležité bylo považováno písmo, což je v rozporu s typografickými zásadami. Druhá skupina pak byla požádána přímo o výběr vhodného písma pro dokument, volena ale byla spíše nevhodná písma. Jako problematické se ukázalo i hodnocení ostatních typografických vlastností, nejen použití speciálních znaků a mezer, ale např. i pravopisu.
Tyto problémy by mohly být eliminovány zařazením typografie do výuky i vhodnou skladbou výukových témat. Pro tyto účely je navržen předmět Bakalářský seminář, který bude studenty seznamovat se zásadami tvorby odborných prací a především závěrečných prací.
typografie, vnímání kvality, dokument, výuka
The influence of education on chosen typographical characteristics perception in documents
This paper concentrates on the problems of documents quality evaluation and perception. It presents the results of our own research which was made at our faculty in last months. The research was aimed at marketing materials, their quality and their evaluation by customers. After another comparative research we have concentrated on the question of typography and its evaluation by customers. It has been proved that typography, although not very visible for many readers, does influence readers' evaluation of the whole document.
Quality evaluation is influenced by what readers usually see around them but also by what are they taught at schools. For that reason we should influence readers and teach them how should be documents designed. Future specialist should know about this problem.
Aim of the research was to find how typography influences readers and whether is the typographic quality evaluation influenced by teaching at school. We have been comparing two groups of respondents, of which one was influenced by typography education and one was not. Respondent were asked to fill in a questionnaire which concentrated on right and wrong characteristic of the text. Result analysis has proved that the group influenced by typography lessons had better results. These conclusions will be applied in the new education plan for an innovation of education courses.
Keywords: typography, quality perception, document, education
Grants and funding:
Článek vznikl v rámci výzkumného záměru MSM 6215648904/03/03/06.
Received: June 25, 2008; Published: October 17, 2014 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- BERAN, V., 2003: Aktualizovaný typografický manuál. 3. vyd. Praha: Kafka design. ISBN 80-901824-0-2.
- FORET, M., 2006: Marketingová komunikace. 1. vyd. Brno: Computer Press. 443 s. ISBN 80-251-1041-9.
- FORET, M., STÁVKOVÁ, J., 2003: Marketingový výzkum. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 160 s. ISBN 80-247-0385-8.
- HINDLS, R., HRONOVÁ, S., SEGER, J., FISHER, J., 2006: Statistika pro ekonomy. 7. vyd. Praha: Professional Publishing. ISBN 80-86946-16-9.
- HINDLS, R., HRONOVÁ, S., NOVÁK, I., 2000: Metody statistické analýzy pro ekonomy. 2. přepracované vydání. Praha: Management Press. ISBN 80-7261-013-9.
- JANÁK, R., 1997: Grafická firemní propagace: návrhy pro firmu Foliofont. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého. Dostupné z http://typografie.unas.cz/diplomka.pdf.
- KOLEKTIV AUTORŮ, 2005: Pravidla českého pravopisu. 2. vyd. Praha: Academia. 391 s. ISBN: 80-200-1327-X.
- KOLEKTIV AUTORŮ, 2007: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - verze 2007 [online]. [cit. 2008-06-15]. Dostupné z http://www.msmt.cz/uploads/soubory/zakladni/RVPZV_2007.zip
- KOZEL, R. a kol., 2006: Moderní marketingový výzkum. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 280 s. ISBN 80-247-0966-X.
- LARSON, K., 2006: Jak změřit zážitek ze čtení. Typo, č. 22. ISSN 1214-0716.
- SCHELLMANN, B. a kol., 2004: Média: základní pojmy, návrhy, výroba. 1. vyd. Praha: Europa-Sobotáles. 484 s. ISBN 80-86706-06-0.
- SRPOVÁ, H. a kol., 2007: Od informace k reklamě. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita. 271 s. ISBN 978-80-7368-265-1.
- Sylabus předmětu ZTP - Zpracování textů na počítači [online]. 2008 [cit. 2008-06-10]. Dostupné z http://is.mendelu.cz/katalog/syllabus.pl?predmet=36758;zpet=/katalog/index.pl?fakulta=43110,obdobi=163,obdobi_fak=597,jak=dle_jmena
- TALANDOVÁ, P., RYBIČKA, J., 2008: Subjektivní hodnocení významnosti vybraných typografických vlastností marketingových materiálů. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, č. 3. ISSN 1211-8516.
- VYSEKALOVÁ, J., MIKEŠ, J., 2007: Reklama: Jak dělat reklamu. 2. vyd. Praha: Grada Publishing. 184 s. ISBN 978-80-247-2001-2.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.