Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2008, 56(6), 167-176 | DOI: 10.11118/actaun200856060167

Vývoj a změny spotřebních výdajů obyvatelstva

Zuzana Toufarová, Klára Ondrášková
Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Znalost chování spotřebitele má zásadní význam pro rozhodování o marketingových aktivitách. Pro subjekty na trhu existující nebo na trh vstupující je důležité poznat, na jaké komodity různé skupiny spotřebitelů vynakládají jakou část svých výdajů, jak se tento ukazatel mění v čase a jak se tento ukazatel mění v závislosti na výši příjmu. Problematice spotřebních výdajů se věnuje tento příspěvek. Zjišťuje vývoj a změny ve spotřebních výdajích obyvatelstva v EU-25 a v České republice. Dále dle primárních dat zjišťuje změny ve spotřebních výdajích domácnosti při změnách příjmu.
V rámci Evropské unie jsou nejvýznamnějším spotřebním výdajem výdaje na bydlení, vodu, energii a paliva, dále jsou to výdaje na dopravu, jídlo a nealkoholické nápoje. Tyto komodity, na které obyvatelé vydávají největší část výdajů, můžeme označit jako statky nezbytné, jejich uspokojení je jednou ze základních potřeb člověka. V České republice patří také tyto komodity mezi jedny z největších spotřebních výdajů. Změny v České republice ve vývoji výdajů jsou sledovány za posledních devět let. Nejsou pozorovány žádné významné odchylky ve struktuře výdajových položek. Jedinou podstatnou změnou ve struktuře výdajů je nárůst a převýšení výdajů na bydlení, vodu, energii a paliva přes potraviny a nealkoholické nápoje.
V další části příspěvku jsou analyzována primární data získaná z dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 726 respondentů. Bylo osloveno 300 žen a 426 mužů, nejčastěji ve věkové kategorii 41-50 let. Pomocí primárních dat se podařilo získat informace o tom, jak se změní výdaje v závislosti na změně příjmů, tj. snížení či zvýšení příjmu domácnosti, ve které respondent trvale žije. Z provedené analýzy plyne, že domácnosti by v případě zvýšení příjmu upřednostnily výdaje na rekreaci a kulturu, tj. odpočinek, dobrodružství a hobby. Dále by si dopřály nové a kvalitnější bytové vybavení a zařízení a pořídily si nové oděvy a obuv. Pokud by se domácnosti snížil příjem o 20 %, pak by respondenti snížili výdaje na rekreaci a kulturu, alkoholické nápoje a tabák, bytové vybavení a zařízení domácnosti a také odívání a obuv. Uvedené komodity jsou statky zbytnými, proto nejsou tak významnými komoditami, které člověk nutně potřebuje, a proto vykazují vysokou citlivost na výši příjmu. Byla provedena analýza závislosti pomocí kontingenčních tabulek, výpočtu chí-kvadrátu, Pearsonova koeficientu kontingence a Crammerova koeficientu kontingence. Ověření analýzy závislosti mezi zkoumanými skupinami komodit a identifikačními charakteristikami respondentů bylo provedeno pomocí χ2 testu nezávislosti. Z analýzy vyplynulo, že jedinými identifikačním znakem závislým na spotřebních výdajích je věk respondenta. U ostatních znaků byla prokázána velice malá závislost, či téměř nezávislost. V případě, že v domácnosti, ve které respondent žije, zůstávají volné finanční prostředky, přibližně 60 % dotazovaných uvádí, že část z těchto finančních prostředků ponechává na běžném účtu či v hotovosti a část z nich investuje.

spotřebitel, spotřebitelské chování, výzkum, analýza závislosti, spotřební výdaje

Development and changes in consumption expenditures of the population

The paper deals with development and changes in consumption expenditures of population. It uses secondary data to analyze consumption expenditures of EU-25 and the Czech Republic and concetrates on changes in the expenditure groups over the period of past years. Other part of this paper is devoted to primary data analysis. Primary data were obtained in a questionnaire survey. Primary data analysis is based on statistical methods and it investigates changes in the structure of consumption expenditures of households in relation to changes in household income. By using dependency analysis the paper verifies dependency of surveyed groups of consumption expenditures and groups of households sorted by identification characteristics. Additionally, also based on the primary research, the paper tries to find out the way households allocate money surplus remaining after covering all the adequate expenses.

Keywords: consumer, consumer behaviour, research, dependency analysis, consumption expenditures
Grants and funding:

Výsledky uvedené v příspěvku jsou součástí výzkumného záměru. id. kód VZ: 62156 48904 "Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu". tematický okruh 03 "Vývoj vztahů obchodní sféry v souvislosti se změnami životního stylu kupního chování obyvatelstva a změnami podnikového prostředí v procesech integrace a globalizace" realizovaného za finanční podpory ze státních prostředků prostřednictvím MŠMT.

Received: June 26, 2008; Published: October 17, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Toufarová, Z., & Ondrášková, K. (2008). Development and changes in consumption expenditures of the population. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis56(6), 167-176. doi: 10.11118/actaun200856060167
Download citation

References

  1. HINDLS, R., HRONOVÁ, S., NOVÁK, I., 2000: Metody statistické analýzy pro ekonomy. Praha: Management Press, 258 s. ISBN 80-7261-013-9
  2. PETER, J. P., OLSON, J. C., 2007: Consumer Behavior and Marketing Strategy. McGraw-Hill/Irwin; 8th edition, ISBN 978-0073529851.
  3. SCHIFFMAN, L. G., KANUK. L., 2004: Nákupní chování. Brno: Computer Press, 633 s. ISBN 80-251-0094-4.
  4. SOLOMON, M. R., 2004: Consumer Behavior, Buying, Having, and Being. Pearson Prenctice Hall. Saddle River, 621 s. ISBN: 0-13-123011-5.
  5. SOUČEK, M., PAVLÍČEK, M., 2005: Aplikace dotazníkového systému. In zborník vedeckých prác z medzinárodne vedecké konferencie mladých vedeckých pracovníkov a doktorandov Mladá veda 2005 "Budúcnosť Európy je v rukách mladých". Nitra: SPU Nitra, s. 1-8. ISBN 80-8069-673-X.
  6. STÁVKOVÁ, J., FORET, M., 2003: Marketingový výzkum. Jak poznávat své zákazníky. Praha: Grada Publishing, 159 s. ISBN 80-247-0385-8.
  7. BROWN, A. Chapter 6 Class Notes [online]. Poslední revize 1. 5. 2006 [cit. 2008-06-10]. Dostupné z:
  8. Český statistický úřad [on-line]. [citace 2008-05-20]. Dostupné z:
  9. Europe in figures - Eurostat yearbook 2004. [online]. Luxembourg: Office for Official Publications of European Communities, 2005. 1. vyd., 310 s. ISBN 92-894-9122-1 [cit. 2006-10-10]. Dostupné z:

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.