Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2008, 56(6), 123-136 | DOI: 10.11118/actaun200856060123

Několik poznámek o elektronickém obchodu s potravinami

Ladislav Skořepa1, Marek Vochozka2
1 Katedra řízení, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Okružní 10, 370 01 České Budějovice, Česká republika
2 Katedra ekonomiky a financí, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Okružní 10, 370 01 České Budějovice, Česká republika

Česká společnost akceptuje a využívá potenciál informačních technologií. Existuje obrovský a stálý tlak na každého jedince přijmout novou formu komunikace. Společenská a ekonomická izolace pak bývá jedinou alternativou. Černá díra digitalizace je soudobou realitou a nikdo nedokáže bojovat proti tomuto posupujícímu procesu.
Dodávky potravin objednaných prostřednictvím internetu se realizuje například společnost ICA Ahold. Ta má s on-line obchodem velkou zkušenost především na americkému trhu, ale proniká rovněž na trh ve Skandinávii (Norsko, Dánsko, Švédsko), Nizozemí, Argentině a Thajsku. I v České republice fungují e-shopy zaměřené na potraviny. A přibývají další. Www.z-market.cz, www.multimarket.cz, www.dodomu.cz, www.gastroexpres.cz patří mezi největší internetové obchody s potravinami na trhu. Většina těchto obchodů poskytuje své služby ve velkých městech a jejich okolí, zejména pak v Praze.
Služby internetových supermarketů s dodávkou do domu jsou ideální pro aktivní a zaměstnané lidi, kteří často pracují s internetem a kteří jsou zvyklí nakupovat na internetu nebo neradi nakupují v kamenných obchodech.
Kladnými faktory, jež motivují zákazníky ke koupi zboží v internetových obchodech jsou především (GFK/INCOMA 2006):
* Úspora času
* Časové prodlevy plynoucí z cestováním do obchodu
* Otvírací doba
* Úspora peněz
* Jednoduché porovnání cen, aniž by kamkoliv chodil
* Doručení zboží domů.
V letech 2002, 2003 a 2005 se uskutečnil ve spolupráci s Jednotou s.d. České Budějovice rozsáhlý marketingový výzkum. Mimo jiné se zaměřoval na chování zákazníka na regionálním trhu s potravinami. Cílem výzkumu byl monitoring rozvoje vztahu respondentů k internetu a jeho užití při nákupu potravin. Předem se předpokládala určitá změna přístupu zákazníků směrem k větší ochotě. Respondenti byly vybíráni z Českých Budějovic.
Výsledkem byla mimo jiné informace, že téměř dvě třetiny respondentů jsou ochotni čekat na zboží 24 hodin (polovina z nich však předpokládala doručení do 12 hodin) a jedna třetina je ochotna čekat méně než dva dny. Splnění těchto oprávněných nároků potenciálních zákazníků však firmu značně zatíží z pohledu logistického řešení (zvláště v oblasti prodeje potravin).
Dále byla zkoumán postoj respondentů k případné vyšší ceně zboží, která je spojena právě s dodatečnými náklady na logistiku. Polovina respondentů se vyhýbá vyšším cenám za nákup zboží na internetu. Třetina lidí připouští ceny zvýšené o 5 procent. Pouze jedna desetina respondentů by akceptovala vyšší ceny. Správné tedy bude začít provozovat e-shop zaměřený na zákazníky, kteří budou akceptovat vyšší ceny za zboží (především z pohledu logistických nákladů). Krom toho, respondenti neradi platí za zboží a služby přes internet, tento způsob akceptuje pouze malá část z nich.
Na co by však firmy neměly zapomínat v případě e-shopů, je propagace. Internetoví obchodníci by měli využít rostoucí počet domácích uživatelů internetu a zaujmout spotřebitele možností koupit zboží touto cestou, včetně výhod spojených s tímto způsobem. Mnoho zákazníků pravděpodobně ani neví, že mohou potraviny a jiné zboží koupit na internetu od určitého prodejce.
Návrh plánu na budoucí elektronický obchod typu B2C pro řetězec Jednota s.d. České Budějovice je tedy logickým výsledkem předpokladu rozvoje odvětví a výstupem provedeného marketingového výzkumu. Avšak již nyní je možné učinit několik závěrů díky do této doby získaným znalostem a zkušenostem ve světě. Mezi ty nejzásadnější patří, že v případě, kdy bude firma prodávat potraviny pouze na internetu (na úrovni B2C), pravděpodobně nedosáhne úspěchu. Ten je podmíněn pouze zázemím prosperující firmy a postupným růstem internetového obchodu.
B2C elektronické obchodování není pouhým prodejem přes internet, ale perspektivní a ziskovou formou obchodu jehož další rozvoj bude silně závislý na rozvoji informační společnosti. Ta je v současnosti integrujícím prvkem vědecko technického rozvoje a vývoje celého lidstva.
Na základě rovnováhy a zhodnocení vlivů lze tedy předpokládat, že elektronický obchod má v České republice svou budoucnost a je možností pro řetězec typu Terna, jak zvýšit svou konkurenční výhodu. Samozřejmě, že tato forma prodeje má jak výhody tak určité nevýhody a bariéry, které se pravděpodobně objeví v budoucnu.
Studie provedená firmou Consulting Partner v německy mluvících zemích prokázala, že pravděpodobnost úspěšného vstupu do elektronického obchodování byla dvakrát vyšší u firem, které měly zpracovanou strategii. Ta by neměla opomenout tyto body:
* rozhodování o rozsahu nabídky,
* zajištění logistiky,
* zajištění platebního styku,
* vytvoření strategie pro získání a udržení zákazníků, smluvní zabezpečení, zabezpečení informačními technologiemi,
* návratnost investice.
Na základě dlouhodobého šetření a literárních zdrojů, diskuze s odbornou veřejností lze formulovat v oblasti internetového obchodu tato doporučení:
* Uplatňování nových vědeckých poznatků a moderních technologických komplexů do činnosti organizací je v globalizovaném světě základním předpokladem účasti v odvětví. Lidská společnost si vynutí využívání vědeckých poznatků v každodenní lidské činnosti. Postupné zavádění internetového obchodu a dalších služeb s tím spojených je podmínkou další existence distribučního řetězce, ač se v současné době jeví jen jako konkurenční výhoda.
* Využívání internetu v populaci se za poslední roky podstatně zvýšilo i přes nepříznivé ekonomické podmínky, za kterých je možné se na internet připojit. Velmi dynamicky se rozvíjí využívání internetu u starší generace, které internet zajišťuje únik ze společenské izolace a nabídne služby výrazně zvyšující kvalitu života. Jedná se hlavně o oblast přístupu ke službám a zboží, při přechodné nižší mobilitě seniorů. Možnost zůstávat dlouho v prostředí, které je pro seniory známé, bez nutnosti využívání sociálních ústavů je společensky velmi pozitivní.
* Narůstající požadavky na mobilitu pracovních sil si vynutí i změnu spotřebitelského chování. K zajištění normálního chodu domácnosti a jeho kontrolu přispěje i internet a internetový obchod.
* Internetový obchod umožní i místním výrobcům vstup na maloobchodní trh se svými specialitami.
* Využívání internetu se pro rodinu musí stát výhodnou a běžnou záležitostí, kterou trvale zařadí do nákupního rituálu. Pravidelná možnost a výzva k využívání internetu by měla být trvalou součástí komunikace se zákazníky ze strany Jednoty. Upřednostňovat a odměňovat ty zákazníky, kteří využívají internetového obchodu na jakékoli úrovni.
* Internetový obchod by měl spotřebitele osvobodit od běžného rutinního nákupu v kamenném obchodě, který by se naopak měl stát střediskem zážitků a společenského setkávání. Tyto zábavné služby se v řadě distribučních řetězců objevují. To internetový obchod nabídnout nemůže. Bude otázkou, jak rychle lze změnit kulturní zvyky a rituály v oblasti spotřebitelského chování. Změna kulturních hodnot je velmi rychlá, pokud si ji vynucuje technologický vývoj. Modernizace by měla předcházet změně spotřebitelského chování. V tom tkví obtížnost rozvoje internetového obchodu.

zákazník, spotřebitel, elektronický obchod, potraviny, internet, technnologie

Several notes about food e-commerce in the Czech Republic

The contribution concentrates on a special form of food sale. It solves several attributes of connection of food sale and electronic commerce. Firstly it describes experiences got by foreign companies like Tesco or Ahold - leaders of food commerce. Strategies and achievements in the field of electronic commerce of theirs were introduced.
Following part of the work is devoted to leading Czech e-shops. Vltava e-shop and e-shops of its group (Cybex.cz and others) were assessed. Several market researches were introduced (about number of internet accesses in the Czech Republic, about time dedicated to PC and internet, knowing e-commerce or its use in practice). In the last part of the first section are mentioned foreign e-shop targeting Czech e-commerce market.
In the third part are advantages of e-shopping summarized. Time saving, opening time, goods comparisons are briefly mentioned.
The application part was aimed to Jednota's future e-shop. That means that existing retail chain was chosen. So the foundation of e-shop is rather easier. Than the assortment of Czech e-shops was described, especially in connection with customers' preferences. Customers' shopping behavior was examined. So possible ways out could be founded.
Following part takes care of implementation of food e-shop. Supply, logistic solution, payment solution, strategy of gaining and maintenance customers, contracting, information technologies, solutions and investment return were mentioned or solved.
Results of the contribution are summarized in the conclusion. Relationship between theory of e-commerce and its application was highlighted as a necessary condition of its functioning in real world.

Keywords: customer, consumer, e-commerce, e-shop, food, internet, technologies

Received: September 29, 2008; Published: October 17, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Skořepa, L., & Vochozka, M. (2008). Several notes about food e-commerce in the Czech Republic. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis56(6), 123-136. doi: 10.11118/actaun200856060123
Download citation

References

  1. DE KARE-SILVER, M., 2001: E-shock - the new rules: e-strategies for retailers and manufacturers. Palgrave, Basingstoke. ISBN 333946014
  2. DONÁT, J., 2000: E-business for managers. 1st edition. Prague: Grada. p. 83. ISBN 80-247900 1-7
  3. FROULÍK, R., SKOŘEPA, L., 2003: B2C e-commerce in the detail chain environment řetězce. Collection of presentations from international conference in Tabor: "Cooperative 2003". České Budějovice: ZF JU, 2003. p. 78-87. ISBN 80-7040-635-6 Go to original source...
  4. HRAZDILA, Z., 2002: No trust in safety of e-shops is the biggest handicap [cit. 2002-09-24] Available on WWW

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.