Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2008, 56(6), 93-102 | DOI: 10.11118/actaun200856060093
ROZBOR CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE PŘI NÁKUPU VYBRANÝCH KOMODITNÍCH SKUPIN Z POHLEDU VLIVU CENY, ZVYKU, SLEVY A VLASTNOSTI VÝROBKU
- 1 Ústav financí, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita Brno, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
- 2 Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita Brno, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Spotřebním chováním rozumíme chování spotřebitelů, které je spojené se získáváním, užíváním a odkládáním spotřebních produktů a služeb za účelem uspokojení potřeb a přání. Za současného stavu tržního prostředí, ve kterém je nutné se naprosto přizpůsobovat požadavkům poptávky a tedy co nejlépe poznat a pochopit zákazníka, je oblast spotřebitelského chování velice důležitá a aktuální. Studium chování spotřebitele umožňuje pochopit a lépe předpovědět nejen co spotřebitelé na trhu kupují, ale také proč, kdy, kde a jak často.
Příspěvek zkoumá spotřebitelské chování, a to z pohledu vlivu ceny, zvyku, slevy a vlastností výrobku při nákupu vybraných komoditních skupin. Cílem příspěvku bylo vyvodit závěry, zda vliv zvyku, vlastností, ceny a slevy je na chování spotřebitele při nákupu vybraných komoditních skupin shodný. Při vyhodnocování byla sledována dvě hlediska. První, rozlišení komoditních skupin z pohledu charakteru statků (dle definice Soukoupové, 2005) a následné hodnocení shody charakteru statků podle jednotlivého ovlivňujícího faktoru. Tedy zda se spotřebitel ovlivněný zvykem, vlastnostmi, cenou a slevou chová při nákupním rozhodnutí stejného charakteru statku (statek normální apod.) shodně. Druhý, chování komoditní skupiny v průřezu vybraných faktorů. Jestli se charakter komoditní skupiny mění při nákupním chování spotřebitele ovlivněného zvykovým chování, vlastnostmi výrobků, jejich cenou či slevou. Pro empirickou analýzu bylo využito testu dobré shody, kdy předpokladem pro provedení testu bylo provedeno intervalové dělení podle desetibodové stupnice do tří tříd.
Zvyk jako ovlivňující faktor působí na spotřebitele stejně při nákupu statků pro vybavení domácností a oděvů či obuvi. Potraviny, u nichž se neprokázala shoda relativních četností s oděvy, obuví a vybavením domácností, nejsou ovlivňovány zvykem nijak výrazně.
U vlastností či parametrů výrobků byla při všech případech intervalového dělení a všech standardně uvažovaných hodnot rizika zamítnuta shoda chování spotřebitele ovlivněná vlastnostmi nakupovaného zboží při nákupu potravin ve srovnání s oděvem, obuví a vybavením domácností a oděvem, obuví a vybavením domácností. Při vlivu slevy při nákupním rozhodování spotřebitelů byla při všech případech intervalového dělení a všech standardně uvažovaných hodnot rizika zamítnuta shoda chování spotřebitele ovlivněná slevou pouze pro případ porovnání komoditní skupiny oděv, obuv a vybavení domácností a potvrzena shoda v případě komoditních skupin potraviny a oděv, obuv. V případě faktoru cena byla při všech případech intervalového dělení a všech standardně uvažovaných hodnot rizika zamítnuta shoda chování spotřebitele ovlivněná vlastnostmi nakupovaného zboží při nákupu potravin ve srovnání s oděvem, obuví a vybavením domácností. Z pohledu vlivu ceny lze usuzovat, že spotřebitel vnímá komoditní skupinu potraviny jinak, než komoditní skupiny oděv, obuv a vybavení domácností.
spotřební chování, ovlivnění faktory, test chí-kvadrát
Analysis of consumer behaviour when purchasing selected commodity groups concerning the effect of price, habit, discount and product characteristics
The aim of the paper is consumer behaviour analysis when purchasing selected commodity groups concerning the effect of price, habit, discount and product characteristics. Analysis proceed from the Czech household marketing research, where 726 households were electronically questioned. As mentioned above, selected factors for the analysis were habit, products' characteristics, price and discount actions.
Primary aim is to measure the correspondence of selected factors influence on consumer behaviour during purchase decision making process of selected commodity groups. Interpretation is based on two-tier evaluation. First level represents commodity groups distinction by the character of goods and subsequent evaluation of goods characteristics correspondence in accordance with each influencing factor. Second one represents behaviour of commodity group in cross-section of selected factors. For consumer behaviour analysis chi-square test was used. Before its application the data set (responses) was divided according to the ten-point scale into three interval' groups.
Keywords: consumer behaviour, interference factors, chi-square test
Received: August 22, 2008; Published: October 17, 2014 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- BROWN, A., 2006: Chapter 6 Class Notes [online]. Poslední revize 1. 5. 2006 [cit. 2006-07-05]. Dostupné z
- Český statistický úřad - autorský kolektiv. Statistická ročenka České republiky 2006. Scientia, Praha 2006, 814 s. ISBN 80-250-1080-5
- FORET, M., PROCHÁZKA, P., URBÁNEK, T., 2005: Marketing. Základy a principy. Grada, Praha, 2. vyd., 149 s., ISBN80-251-0790-6.
- HINDLS, R., HRONOVÁ, J, SEGER, J., 2002: Statistika pro ekonomy. Profesional Publishing, Praha, 415 s., ISBN 80-86419-30-4
- KOTLER, P., 2001: Marketing management. Grada, Praha, 10. rozš. vyd., 719 s., ISBN 80-247-0016-6.
- KOTLER, P., ARMSTRONG, G., 2004: Marketing. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 856 s. ISBN 80-247-0513-3.
- SCHIFFMAN, L. G., KANUK, L. L., 2004: Nákupní chování. Computer Press, Brno, 633 s., ISBN 80-251-0094-4.
- SOLOMON, M. R., 2004: Consumer Behavior. Buying, Having, and Being. Pearson Prenctice Hall. Saddle River, 621 s., ISBN: 0-13-123011-5.
- SOUČEK, M., PAVLÍČEK, M., 2005: Aplikace dotazníkového systému. In: Zborník vedeckých prác z medzinárodne vedecké konferencie mladých vedeckých pracovníkov a doktorandov Mladá veda 2005 "Budúcnosť Európy je v rukách mladých". Nitra: SPU Nitra, s. 1-8. ISBN 80-8069-673-X.
- SOUKUPOVÁ, J., HOŘEJŠÍ, B., MACÁKOVÁ, L., SOUKUP, J., 2003: Mikroekonomie, Management Press, Praha, 548 s., ISBN 80-7261-061-9
- TOUFAROVÁ, Z., 2007: Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících spotřebitelské chování domácností. Diplomová práce. MZLU v Brně: MZLU Brno, 82 s.
- TOUFAROVÁ, Z., PRESOVÁ, R., STÁVKOVÁ, J., 2007: Vliv faktorů na spotřebitelské chování domácností u různých druhů komodit. In: STÁVKOVÁ, J. Obchod a spotřebitel' 07. Brno: Konvoj, s. 1-5. ISBN 978-80-7302-131-3.
- VYSEKALOVÁ, J., 2004: Psychologie spotřebitele: Jak zákazníci nakupují. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 284 s. ISBN 80-247-0393-9
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.