Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2008, 56(6), 47-58 | DOI: 10.11118/actaun200856060047
Důležitost manažerských kompetencí pracovníků na střední úrovni řízení v nemocnicích
- Ústav managementu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Vedle odborných předpokladů v současné době nabývají na významu také dovednosti a znalosti z oblasti měkkých dovedností, ale také na managementu. Článek se zabývá manažerskými kompetencemi pracovníků ve zdravotnictví. Cílovými skupinami byly zdravotní sestry, které zastávají manažerské pozice na střední a nižší úrovni řízení ve veřejných nemocnicích.
Z hlediska nejvyššího dosaženého vzdělání se struktura v analyzovaných nemocnicích příliš neliší. Jak u všeobecných, tak u vrchních a staničních sester převažuje středoškolské vzdělání, v průměru kolem 80 %. Podíl vysokoškolsky vzdělaného personálu je dle výzkumu velice malý a v budoucnu bude nedostatečný z důvodu vyšších požadavků na řídicí pozice. Lepší situace je u délky praxe cílových skupin. Více jak 70 % zdravotních sester má ve zdravotnictví delší praxi než 5 let. Pracovní vztahy na pracovištích mají spíše neformálních charakter, na čemž se shodly jak sestry, tak staniční i vrchní sestry ve všech nemocnicích. Řídicí pracovníci navíc dodali, že v 81,1 % (103 sester) preferují neformální vztahy při komunikaci se svými podřízenými. Při komunikaci staničních sester s hlavními sestrami byla situace podobná, avšak zde již 36,1 % (41 staničních sester) preferuje formální styl komunikace. Styl řízení staničních sester je dle názoru sester v 67,7 % (595 sester) demokratický. Na tomto stanovisku se shodly také vrchní i staniční sestry, které uvedly, že převážně používají demokratický styl řízení (87,2 %, 109 vrchní a staničních sester). S řídicími dovednostmi svých nadřízených jsou spokojené jak zdravotní sestry, tak staniční sestry. Staniční i vrchní sestry jsou ve většině případů (celkově 73,4 %) s vlastní úrovní řídicích dovedností spokojeny. Na otázku, kde získali znalosti z oblasti řízení lidských zdrojů, respondenti odpověděli, že nejčastěji v praxi (37,1 %, 410 odpovědí). V případě získání znalostí ze školy převažovala střední zdravotnická škola. Na tuto odpověď však mělo vliv i nejvyšší dosažené vzdělání cílových skupin.
Kladně lze rovněž hodnotit zvýšený zájem staničních i vrchních sester o další vzdělávání v oblasti managementu. Naopak téměř 80 % zdravotních sester v budoucnu nechce řídit lidi a dosáhnout pozice své nadřízené staniční nebo vrchní sestry. To rovněž uvedly také staniční sestry (66,7 % případů), které již v rámci svého povolání řídí své podřízené.
Celkové hodnocení manažerských kompetencí dle provedeného dotazníkového šetření je kladné a pozitivní. Manažerské kompetence jsou dle výsledků výzkumu u vrchních i staničních sester na dobré úrovni. V odpovědích dle jednotlivých nemocnic nebyly velké rozdíly a odpovědi se téměř shodovaly. I přes kladné celkové hodnocení by se však sestry na řídicích úrovních měly dále vzdělávat v oblasti managementu.
Mezi vybranými proměnnými (pracovní pozice, nejvyšší vzdělání, délka praxe a styl vedení) u staničních a vrchních sester nebyla na základě vypočtených koeficientů zjištěna závislost. Středně silná závislost je pouze mezi proměnnými pracovní pozice a preference komunikačních vztahů (χ2 = 17,6305, p-value = 0,0001, Fi = 0,3801, Cramer V = 0,3801, Pearson coefficient of contingence = 0,3553). Staniční sestry jednoznačně preferují neformální vztahy, vrchní sestry nejsou vyhraněny, polovina preferuje formální a druhá část neformální vztahy na pracovišti. Středně silná závislost byla zjištěna u staniční sestry, která se vyjadřovala ke stylu řízení vrchní sestry a spokojenosti s výkonem jejího povolání (χ2 = 53,9777, p-value = 0,0000, Fi = 0,6942, Cramer V = 0,4008, Pearson coefficient of kontingence = 0,5703). Staniční sestry se ve většině případů vyjádřily, že u vrchních sester převažuje liberální styl řízení, se kterým jsou spokojeny.
management, kompetence, řízení lidí, vzdělávání, řídící dovednosti, kvalifikační požadavky, zdravotnictví, dotazníkové šetření
The importance of management competencies of workers at the middle level of management in the hospitals
This paper deals with management competencies of head and department nurses in Moravian hospitals. There are cited papers from Czech authors in the theoretical part which deal with health care, and the work of nurses. The research is based on a questionnaire sent to the hospitals in Znojmo, Třebíč and the Faculty hospital of St. Anna in Brno. Totally, the average response rate was 63,6 %, covering 886 nurses, 124 department nurses and 29 head nurses - 1039 in total. In terms of nurses' education the high school-leaving exam is most common; in average about 80 % of all nurses. And this is the same for head and department nurses, where there will be a requirement for a university degree in future especially for the position head nurse. This research shows that informal relationships predominate in hospitals. This is based on the democratic managerial style of department and head nurses. They predominantly obtained knowledge from human resource management in their working practice and previous occupation, (65,9 % respondents). Nurses and especially department nurses (66,7 %) don't want to manage people but don't want to reach higher positions (I think this is what you mean) and don't reach position of their subordinate. Department nurses but head nurses would like to participate in management and human resource management courses. According to the results of this questionnaire research (evaluation of nurses and self evaluation of department nurses and head nurses as well) management competencies are on good level in analysed hospitals. By testing dependence of chosen variables was found middle strong dependence between valuables: working position by department and head nurses and their preferences of communicative relationships. By department nurses which evaluated managerial style of head nurse and satisfaction with their occupation was found middle strong dependence as well.
Keywords: management, competencies, human resource management, education, management skills, qualification requirements, health care, questionnaires research
Grants and funding:
This paper is a part of solution of research plan MSM 6215648904 "Czech economy in the process of integration and globalization and development of the agricultural and service sectors in the new conditions of integrated European market".
Received: July 4, 2008; Published: October 17, 2014 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- BÁRLTOVÁ, S., 2006: Pracovní vztahy a kompetence všeobecných sester v ČR In: Sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí "Změny v roli sestry na počátku nového tisíciletí." 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 208 s. ISBN 80-7013-449-6.
- BÁRLTOVÁ, S., 2006: Stručný přehled výsledků výzkumu "Změny v roli sestry na počátku nového tisíciletí". In: Sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí "Změny v roli sestry na počátku nového tisíciletí." 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 208 s. ISBN 80-7013-449-6.
- BODISON, W. G., 2006: Jak dosáhnout excelence ve zdravotnictví, Moderní řízení [on-line]. poslední revize 11. 5. 2006 [cit.2007-10-31]. Dostupné z:
- EXNEROVÁ, S., 2006: Komunikace pro "zdravotní sestry." 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. 146 s. ISBN 80-7372-096-5.
- KOŠTURIAK, J., 2007: Hodnota pro zákazníka ve zdravotnictví. Moderní řízení, 2007, ročník 42, č. 9, strana 12-16. ISSN 0026-8720.
- KOTRBA, T., 2006: Klasifikace a komparace prahových kompetencí. In: MendelNet 2006. Sekce 5: Management. Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně: Brno, ISBN 80-86851-62-1.
- KOTRBA, T., 2007: Manažerské kompetence zdravotnického personálu. In: sborník prací z 2. mezinárodní vědecké konference Nové trendy - nové nápady 2007. Sekce: Marketing, management. Soukromá vysoká škola ekonomická Znojmo: Znojmo, strana 32-39, ISBN 978-80-903914-1-3.
- KOTRBA, T., 2008: Management na lékařských fakultách a odborných zdravotnických školách. In: Sborník z mezinárodní vědecké konference Firma a konkurenční prostředí 2008. 2. část, Sekce 3: Management v novém prostředí. Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně: Brno, strana 53-59, ISBN 978-80-7392-021-0.
- KOTRBA, T., RAK, M., 2008: Specifika řízení kariéry ve veřejném sektoru. In: Mezinárodní Baťova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2008. Sekce: Management. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně: Zlín, strana 229-227, ISBN 978-80-7318-664-7.
- KVAPILOVÁ, M., JOBÁNKOVÁ, M., 2006: Nesoulad profesních a funkčních kompetencích jako zdroj pracovní zátěže In: Sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí "Změny v roli sestry na počátku nového tisíciletí." 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 208 s. ISBN 80-7013-449-6.
- LÁMAL, J., BELLOVÁ, J., 2005: Ekonomika zdravotnictví. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 206 s. ISBN 80-7013-429-1.
- PRYMULA, R., BERAN, J., ANTOŠ, K., 1999: Vybrané kapitoly ze zdravotnického managementu. 1. vyd. Hradec Králové: GAUDEAMUS, 158 s. ISBN 80-7041-243-7.
- PRYMULA, R., BERAN, J., ŠPLIŇO, M., ANTOŠ, K., 1995: Základy managementu ve zdravotnictví II. Zdravotnické systémy. 1. vyd. Hradec Králové: Vojenská lékařská akademie Jana Evangelisty Purkyně, 131 s. ISBN 80-85109-99-9.
- SOUČEK, Z., 2007: Efektivita nemocnic, Moderní řízení [on-line]. poslední revize 8. 11. 2007 [cit.2008-4-1]. Dostupné z:
- SOUČEK, Z., 2007: Management zdravotnických zařízení, Moderní řízení [on-line]. poslední revize 7. 9. 2007 [cit.2007-10-31]. Dostupné z:
- SOUČEK, Z., 2007: Problémy řízení zdravotnictví. Moderní řízení, 2007, ročník 42, č. 9, strana 8-11. ISSN 0026-8720.
- TRUNEČEK, J., 2006: Kulatý čtverec českého zdravotnictví, Moderní řízení [on-line]. poslední revize 9. 2. 2006 [cit.2007-10-31]. Dostupné z:
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.