Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2008, 56(6), 37-46 | DOI: 10.11118/actaun200856060037

SITUAČNÍ ANALÝZA VNITŘNÍHO PROSTŘEDÍ PIVOVARU A SODOVKÁRNY JIHLAVA

Helena Chládková
Ústav managementu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Pivovarství patří v našem státě k významným oborům potravinářského průmyslu s mnohaletou úspěšnou tradicí. Nejproslulejší výrobky našeho pivovarsko-sladařského průmyslu, jimiž jsou slad a pivo, představují důležité exportní položky, stejně jako základní surovina chmel.
Situace na trhu piva se v současnosti dramaticky mění. Menší místní a regionální pivovary bojují v ostré konkurenci s kapitálově silnými a masovou reklamou podporovanými výrobci piva rozšiřováním a inovováním svého výrobního portfolia. Vývoj pivovarnictví se dá očekávat v tendencích ostatních evropských států, kde je dvacítka velkých pivovarů na tisíc malých. Strategie tuzemské produkce spočívá v zachování výroby klasického českého piva. Malé pivovary vidí příležitost k růstu především v pivní turistice, od pivních stezek přes prohlídky pivovarů až po pivní slavnosti.
Tento článek prostřednictvím Porterova hodnotového řetězce posuzuje složky vnitřního prostředí společnosti Pivovar a sodovkárna Jihlava, a. s. a identifikuje její silné a slabé stránky. Na základě analýz jsou pak zformulována vhodná doporučení, jak eliminovat slabé stránky podniku.
Výzkumem potravinářského sektoru se zabývá na PEF MZLU v Brně řada autorů, kteří se zaměřují na analýzy vnitřního prostředí. Mezi tyto autory patří např. Bečvářová (2005), Černíková a Žufan (2004), Chládková a Kudová (2004), Tomšík a Chládková (2005), Syrovátka (2000), Veselská (2005). Výzkumem obchodování s potravinami se zabývá především Presová a Tvrdoň (2005).

vnitřní prostředí, Porterův hodnotový řetězec, silné stránky, slabé stránky

Situation analysis of the internal environment of a company Pivovar a sodovkárna Jihlava

Brewing is a very important part of the food industry with a successful tradition. Beer, brewer's malt and hops are important for export too. The situation in the beer market is changing dramatically at this time. Smaller local breweries are fighting with big competitors for the first time through expansion and innovation of the production line. Brewing development will be probably the same as in another European states, where are twenty big breweries to a thousand small ones. The strategy of Czech beer production is focused on the traditional production of classic Czech beer. For small breweries there are big opportunities in beer tourism, beer path building, brewery sight-seeing and brewery festivals for example.
This paper describes a particular firm's activities with using Porter's value chain and an analysis of its financial situation. In final part the Strength and Weakness analysis of the company Pivovar a sodovkárna Jihlava, a. s. is done and on the basis of the results are defined the appropriate advices.
During the recent period of time there have been many researchers from the FBE MUAF in Brno, who focused on the analysis of the food company's internal environment, e.g. Bečvářová (2005); Duda (2006, 2007); Jánský (2002, 2005); Syrovátka (2000); Veselská (2005); Zrůst and Pyšný (2007); Živělová a kol. (2004). The research on trade in food is solved firstly by Presová and Tvrdoň (2005).

Keywords: internal environment, Porter's value chain, strengths, weaknesses
Grants and funding:

Tento příspěvek je součástí Výzkumného záměru MSM 6215648904, řešeného na PEF MZLU v Brně.

Received: June 26, 2008; Published: October 17, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chládková, H. (2008). Situation analysis of the internal environment of a company Pivovar a sodovkárna Jihlava. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis56(6), 37-46. doi: 10.11118/actaun200856060037
Download citation

References

  1. Annual reports of Brewery Jihlava
  2. BEČVÁŘOVÁ, V., 2005: Vývoj ekonomické diferenciace oborů v potravinářském průmyslu ČR. In: Aktuálne problémy a perspektívy agrárneho sektoru po vstupe do Europskej Únie. Nitra: FEM SPU Nitra, s. 307-312. ISBN 80-8069-637-3.
  3. DUDA, J., 2007: Národní značka KLASA - faktor konkurenceschopnosti. In: Firma a konkurenční prostředí 2007. Sekce 3: Management v novém prostředí. Brno: MSD, spol. s r. o., s. 31-34. ISBN 978-80-86633-85-5.
  4. DUDA, J., 2006: Využití internetu při prezentaci firem zpracovávající maso a masné výrobky v ČR. In: Agrární perspektivy XV. - Zahraniční obchod a globalizační procesy. Praha: ČZU v Praze, PEF, s. 363-367. ISBN 80-213-1531-8.
  5. CHLÁDKOVÁ, H., 2006: Characteristic of the internal environment of the DELTA Pekárny and its analysis. Agricultural Economics, 52: 2, s. 83-89. ISSN 0139-570X. Go to original source...
  6. CHLÁDKOVÁ, H., 2007: The competitive strength factors of the company. In: Agricultural Economic, 53, s. 312-317. ISSN 0139-570X. Go to original source...
  7. JÁNSKÝ, J., 2005: Analysis of current situation in sales of selected organic products in the Czech Republic. In: Agricultural Economics, 7, s. 309-313. ISSN 0139-570X. Go to original source...
  8. JÁNSKÝ, J., 2002: Evaluation of financial situation of farms. Agricultural Economics. In: Agricultural Economic, 48: 11, s. 485-489. ISSN 0139-570X. Go to original source...
  9. PORTER, M. E., 1993: Konkurenční výhoda: (Jak vytvořit a udržet si nadprůměrný výkon). Praha. In: Victoria Publishing, 626 s. ISBN 80-85605-12-0.
  10. PRESOVÁ, R., TVRDOŇ, O., 2005: Význam integrovaného nákupu pro podnikatelské subjekty na úseku potravin. In: Agricultural Economics, 51: 11, s. 521-529. ISSN 0139-570X. Go to original source...
  11. SYROVÁTKA, P., 2000: Analýza spotřebitelské poptávky po pečivu. In: Medzinárodné vedecké dni 2000. Nitra: Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre, s. 323. ISBN 80-7137-715-5.
  12. TOMŠÍK, P., CHLÁDKOVÁ, H., 2005: Comparison of analyses of Winegrowing and Wine-production in the Czech Republic, EU, and South Africa. In: Agricultural Economics, 51: 7, s. 322-328. ISSN 0139-570X. Go to original source...
  13. SVOBODA, E., 2006: Strategické řízení podnikatelských subjektů k získání jejich konkurenční výhody. In: Agroregion 2006 Zvyšování konkurenceschopnosti v zemědělství. České Budějovice: JČU v Českých Budějovicích, s. 210-214. ISBN 80-7040-871-5.
  14. SVOBODA, E., 2007: Knowledge-management in managerial work of business management. In: Agricultural Economics, 53: 7, s. 298-303. ISSN 0139-570X. Go to original source...
  15. VESELSKÁ, E., 2005: Současné trendy na evropském potravinářském trhu. In: Znalostní ekonomika. Agrární perspektivy XIV. Praha: ČZU v Praze, s. 316-320. ISBN 80-213-1372-2.
  16. ZRŮST, J., PYŠNÝ,T.: Strukturální analýzy uvnitř vybraného odvětví. In: MendelNET 2007. Sborník příspěvků z konference studentů doktorského studia. Brno: Petr Novák - Gimli, 2007, s. 1-7. ISBN 978-80-903966-6-1.
  17. ŽIVĚLOVÁ, I., JÁNSKÝ, J., BUDŇÁKOVÁ, T., 2004: The analysis of contemporary markets with selected organic products in the Czech Republic and in selected foreign countries. In: Agricultural Economic, 50:9, s. 414-416. ISSN 0139-570X. Go to original source...
  18. URL [cit. 2008]
  19. URL [cit. 2008]
  20. URL [cit. 2008]

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.