Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2008, 56(3), 223-230 | DOI: 10.11118/actaun200856030223

ZMĚNA STRATEGIE VZTAHŮ UVNITŘ ODVĚTVÍ CESTOVNÍHO RUCHU

Ida Vajčnerová, Kateřina Ryglová
Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Příspěvek se zabývá aktuální situací na trhu cestovního ruchu v České republice zaměřenou především na oblast vztahů mezi zprostředkovateli služeb. Vymezuje klíčové problémy v legislativní oblasti ovlivňující ochranu spotřebitele - klienta cestovní kanceláře a předkládá návrh možného řešení vytvořením strategického partnerství mezi cestovními kancelářemi a cestovními agenturami. Metodicky je v příspěvku využita teorie řízené změny ve firmě, která je aplikována na změnu vztahů uvnitř celého odvětví. Součástí práce je konkrétní plán řízené změny vztahů mezi zprostředkovateli služeb cestovního ruchu a vytvoření modelu strategické aliance cestovních kanceláří a cestovních agentur za účelem zvýšení ochrany spotřebitele a zprůhlednění trhu cestovního ruchu.

odvětví cestovního ruchu, strategická aliance, řízená změna

The change in the strategy of relationships within the branch of tourism

The paper deals with the current situation on the tourism market in the Czech Republic that focuses mainly on the area of the relationships among the mediators of services. It specifies key problems in the legislation area influencing the protection of a consumer - a travel agency's client, and proposes a suggestion for a possible solution by creating a strategic partnership among travel agencies. The theory of a coordinated change in a company is methodologically used in the paper, and it is applied on the change of relationships inside the whole branch. The specific plan for coordinated change of relationships among the mediators of tourism services, as well as the creation of a model for a strategical alliance of travel agencies in order to increase consumers' protection and transparency of tourism market are also parts of the paper.
The crucial goal of the strategic change is gaining competitive advantages for partner subjects in the form of the offer of a differentiated product that will be supplemented with guarantee and information services. The membership in strategic partnership is a form of utilizing signalling behaviour which subjects on the market identify themselves with.
A strategic alliance represents a possible form of strategic partnership for coordinated change within the branch; a medium intensity of binding interconnection between individual subjects is typical for it. The label of such strategic alliance will serve as a guarantee of quality as well as extended services for consumers.

Keywords: branch of tourism, strategical alliance, coordinated change
Grants and funding:

Výsledky práce jsou součástí výzkumného záměru VZ: 62156 48904 "Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu", tematický okruh 03 "Vývoj vztahů obchodní sféry v souvislosti se změnami životního stylu kupního chování obyvatelstva a změnami podnikového prostředí v procesech integrace a globalizace" realizovaného za finanční podpory ze státních prostředků prostřednictvím Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a také jsou součástí grantového projektu "Vytvoření modelu spolupráce malých a středních cestovních kanceláří" realizovaného za finanční podpory Interní grantové agentury Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně.

Received: June 30, 2007; Published: November 12, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vajčnerová, I., & Ryglová, K. (2008). The change in the strategy of relationships within the branch of tourism. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis56(3), 223-230. doi: 10.11118/actaun200856030223
Download citation

References

  1. DRDLA, M., RAIS, K., 2001: Reengineering - Řízení změn ve firmě. 1. vyd., Praha: Computer Press, 145 s. ISBN 80-7226-411-7
  2. RAIS, K., DRDLA, M., 2000: Organisation Structure and Change. Brno: International Business School, 142 s. ISBN nepřiděleno
  3. VAJČNEROVÁ, I., 2007: Strategické aliance v cestovním ruchu. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, 171 s. Disertační práce.
  4. VEBER, J., 2000: Management. Základy - prosperita - globalizace. 1. vyd., Praha: Management Press, 700 s. ISBN 80-7261-029-5
  5. VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O., 2002: Strategické aliance se zahraničními partnery. Praha: Management Press, 137 s. ISBN 80-7261-058-9
  6. VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O., 2004: Malé a střední podniky, konkurence a aliance v Evropské unii. vyd. 1., Praha: Management Press, 192 s. ISBN 80-7261-099-6

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.