Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2008, 56(3), 79-84 | DOI: 10.11118/actaun200856030079
NÁVRH ŘEŠENÍ SYSTÉMU PRO MONITOROVÁNÍ VZTAHU SPOTŘEBITELE A POSKYTOVATELE
- Ústav informatiky, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Cílem práce je navrhnout směry řešení systému pro monitorování interakcí spotřebitele a poskytovatele s ohledem na potřeby podnikových manažerů a analytiků a na možnosti soudobých informačních a komunikačních technologií.
Příspěvek se věnuje cílenému modelování, které přináší možnosti získat větší přehled o tom, co se odehrává ve výše uvedeném vztahu a rozebírá také předměty tohoto modelování. Navazuje popisem funkcionality analytických systémů produkujících uvedené strategicky cenné modely - tzv. nástrojům business intelligence. Následně se zabývá moderními technologiemi vhodnými k implementaci cílového systému - konceptem Ajax a některými XML aplikacemi: PMML pro manipulaci s analytickými modely, XSLT pro transformaci XML dat na různé formáty, SVG pro reprezentaci obrázků grafů apod. a MathML pro popis matematických vztahů vzniklých v analytických systémech. Na základě těchto východisek navrhuje technologické řešení některých částí systému pro sledování a hodnocení vztahů klienta a poskytovatele.
Poslední část práce je věnována diskuzi výhod, které navrhované řešení může přinést a možných problémů, které mohou nastat.
zákazník, poskytovatel, system pro monitorování vztahu, ajax, XML aplikace
A concept of customer-provider relation monitoring system solution
The contribution deals with design of customer-provider relationship monitoring system solution with regard to needs of business managers and analytics and to possibilities of contemporaneous information and communication technologies.
The attention is followed to targeted modelling, what brings possibilities of acquisition of bigger overview about things taking place in the relation. In consequence it describes the functionality of analytical systems producing these very strategically valuable models - to so-called business intelligence tools. Onward it deals with modern technologies conductive to above mentioned system implementation - with Ajax concept and with some XML applications: PMML for analytical models manipulation, XSLT for XML data transformations to various formats, SVG for representing pictures of statistical graphs etc. and MathML for description of mathematical formulas created in analytical systems.
Following these basis it suggests technological solution of some parts of client-provider relationship watching and evaluating system and it discusses its potential advantages and problems, which can occur.
Keywords: customer, provider, relationship monitoring system, ajax, XML applications
Grants and funding:
Článek vznikl za podpory výzkumného záměru PEF MZLU MSM 6215648904/03/03/02.
Received: January 29, 2008; Published: November 12, 2014 Show citation
References
- DATA MINING GROUP, 2007: Data Mining Group - PMML V.3.2 [online]. [cit. 2007-12-10]. Dostupné z URL http://www.dmg.org/pmml-v3-2.html.
- EISENBERG, J. D., 2002: SVG Essentials. 1. vyd. New York: O'Reilly. 364 s. ISBN 0-596-00223-8.
- GARRETT, J. J., 2005: Ajax: A New Approach to Web Applications [online]. [cit. 2007-12-10]. Dostupné z URL http://www.adaptivepath.com/ideas/essays/archives/000385.php.
- HOLZNER, S., 2002: XSLT, příručka internetového vývojáře. 1. vyd. Brno: Computer Press. 540 s. ISBN 80-7226-600-4.
- CHALUPOVÁ, N., 2006: Tvorba statistických grafů s využitím SVG [Diplomová práce]. Brno: MZLU. 70 s.
- CHALUPOVÁ, N, 2007a: Vizualizace v analytických systémech. In: Obchod a spotřebitel' 06. Brno: KONVOJ, s. 39-44. ISBN 978-80-7302-124-5.
- CHALUPOVÁ, N., 2007b: Využití standardů při modelování interakcí poskytovatele a spotřebitele. In: MendelNet PEF, 2007. Praha: Petr Novák - Gimli. ISBN 978-80-903966-6-1.
- MOTYČKA, A, 2001: Information Technologies and new dimension in business present and future. In: Transformation of CEEC Economies to EU Standards. Trento (It): University of Trento. s. 132-135. ISBN 80-86510-27-1.
- NOVOTNÝ, O., POUR, J., SLÁNSKÝ, D., 2005: Business Intelligence - Jak využít bohatství ve vašich datech. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 256 s. ISBN 80-247-1094-3.
- PARR RUD, O., 2001: Data Mining - Praktický průvodce dolováním dat pro efektivní prodej, cílený marketing a podporu zákazníků (CRM). 1. vyd. Praha: Computer Press. 329 s. ISBN 80-7226-577-6.
- QED GROUP. QED GROUP - homepage [online], 2007: [cit. 2007-12-05]. Dostupné z URL http://qedquod.cz/www/cz/index.php?id=421&animace=2&submenu1=socio.
- ŘECHTÁČKOVÁ, J., 2007: Systémy jediné pravdy, které mění data v peníze. In: IT Systems. roč. 9, č. 6, Brno: CCB, s. 28-30. ISSN 1802-002X.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.