Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2007, 55(6), 163-176 | DOI: 10.11118/actaun200755060163
ANALÝZA FAKTORŮ OVLIVŇUJÍCÍ ROZHODOVÁNÍ ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ PŘI NÁKUPU ODĚVŮ A OBUVI
- Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Cílem příspěvku bylo zjistit výši ovlivnění faktory ovlivňující spotřební chování domácností v České republice rozhodující při nákupu oděvů a obuvi. Dále provést analýzu závislosti a sestavit model faktorové analýzy.
Pro dosažení cíle byla použita zejména analýza četností (relativních i absolutních), analýza závislosti faktorů na jednotlivých identifikačních faktorech (výši příjmu domácnosti; velikosti jejího bydliště; vzdělání, povolání a věku klíčové osoby v domácnosti). Také byl vypracován model faktorové analýzy.
Největší váhu na nákupní proces domácností u sledovaných faktorů mají jednoznačně vlastnosti a parametry obuvi a oděvů. Více než 98 % dotazovaných domácností jim přikládá alespoň střední míru ovlivnění, z toho 66 % dokonce vysokou míru ovlivnění. Jen s nepatrným procentním rozdílem jsou domácnosti ovlivněny racionálními parametry zboží. Cena oděvů a obuvi byla domácnostmi označena za důležitý faktor při rozhodovacím procesu. Menších hodnot ovlivnění dosáhlo zvykové chování či potřeba nákupu oděvního nebo obuvnického zboží než např. u potravinářského zboží. To je zřejmě způsobeno zejména tím, že téměř 90 % dotazovaných domácností podléhá módním trendům při nákupu. Avšak novinkami v obuvnickém a oděvním průmyslu nejsou domácnosti ve velké míře ovlivňovány. Malou míru ovlivnění dále domácnosti uvedly u doporučení či příkladů svého okolí a také obalu výrobku.
Pomocí analýzy závislosti, tj. výpočtu hodnot chí-kvadrátu, Pearsonova koeficientu kontingence a Crammerova koeficientu kontingence, byla prokázána závislost mezi všemi uvedenými faktory a sledovanými identifikačními skupinami. Tato závislost byla díky velkému vzorku respondentů ověřena i pomocí χ2 testu nezávislosti. Vyšší míra závislosti byla vypočtena mezi všemi faktory a věkem vůdčí osoby v domácnosti. Dále značná míra závislosti byla také u ceny, slevové akci, značky oděvů, obuvi a výší příjmu domácnosti.
Pomocí faktorové analýzy se podařilo zmenšit počet proměnných. Byl splněn předpoklad nenulových korelací mezi proměnnými, a proto mohl být sestaven model faktorové analýzy. Nejprve byly odhadnuty faktory, a to pomocí metody hlavních komponent. Po výpočtu vlastních čísel bylo rozhodnuto o počtu "nových" faktorů, a to zejména dle procenta vysvětleného rozptylu. Po zvážení podílu vysvětleného rozptylu byly vybrány čtyři skupiny "nových faktorů". V další fázi byla provedena transformace faktorů tak, aby měly smysluplnou interpretaci, tzn. rotace faktorů. Pomocí faktorových zátěží byla provedena rotace s varimaxem normalizovaným. Byly zjištěny následující "nové" faktory: první (estetický) faktor zahrnuje značku a módní trendy; druhý (racionální) faktor zvykové chování, potřebu, racionální parametry, vlastnosti/parametry výrobku; třetí (ekonomický) faktor cenu a slevovou akci; čtvrtý (marketingový) faktor obal, novinky a doporučení či příklad ostatních.
Článek by měl rozšířit vědecké poznatky o míře vlivu faktorů ovlivňující nákupní proces domácnosti v oblasti nákupu oděvů a obuvi. A dále také může sloužit výrobcům i prodejcům obuvnického a oděvního zboží, protože znalost nejdůležitějších faktorů a jejich váhu na nákupní proces domácností je velice důležitý v stále sílícím konkurenčním boji. Díky tomu mohou lépe uspokojit potřeby a přání zákazníků.
spotřebitel, domácnost, spotřebitelské chování, výzkum, faktorová analýza
Analysis of factors influencing decision making of Czech households when purchasing clothes and footwear
The paper analyses buying behaviour of Czech households on the market with footwear and cloths. It aims at factors influ, encing this behaviour, e.g. price, brand, quality, product attributes, habits, price reductions, advertisement, innovation and word-of-mauth. Primary data were obtained via survey of 727 Czech households by staff of the Department of Marketing and Trade, Mendel University of Agriculture and Forestry Brno. The paper provides results of correlation analysis and factor analysis. When making purchase decisions, households identify attributes and parameters of clothes and footwear as the most important factor. Due to factor analysis, factors were reduced into four comprehensive groups.
Keywords: consumer, household, consumer's behaviour, research, factor-analysis
Grants and funding:
Výsledky uvedené v příspěvku jsou součástí výzkumného záměru, id. kód VZ: 62156 48904 "Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu", tematický okruh 03 "Vývoj vztahů obchodní sféry v souvislosti se změnami životního stylu kupního chování obyvatelstva a změnami podnikového prostředí v procesech integrace a globalizace" realizovaného za finanční podpory ze státních prostředků prostřednictvím MŠMT.
Received: June 30, 2007; Published: November 19, 2014 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- Český statistický úřad [on-line]. [citace 2007-06-20]. Dostupné z:
- HEBÁK, P., a kol.: Vícerozměrné statistické metody [3]. Praha: Informatorium, 2005. 255 s. ISBN 80-7333-039-3
- HINDLS, R., HRONOVÁ, S., NOVÁK, I.: Metody statistické analýzy pro ekonomy. Praha: Management Press., 2000. 258 s. ISBN 80-7261-013-9
- Nákupní vlivy [on-line]. Aktualizace 2004-11-29 [citace 2007-04-28]. Dostupné z:
- PAVLÍČEK, M., SOUČEK, M.: Dotazníkový systém. In MendelNet 2005 (sborník abstraktů z evropské vědecké konference doktorandů). 1. vyd. Brno: Konvoj, 2005. s. 221. ISBN 80-7302-107-2.
- SCHIFFMAN, L. G., KANUK, L. L.: Nákupní chování. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2004. 633 s. ISBN 80-251-0094-4
- SOUČEK, M., PAVLÍČEK, M.: Aplikace dotazníkového systému. In sborník vedeckých prác z medzinárodne vedecké konferencie mladých vedeckých pracovníkov a doktorandov Mladá veda 2005 "Budúcnosť Európy je v rukách mladých". Nitra: SPU Nitra, 2005. s. 1-8. ISBN 80-8069-673-X.
- STÁVKOVÁ, J. a kol.: Trendy spotřebitelského chování. 1. vyd. Brno: MSD s. r. o., 2006. 115 s. ISBN 80-86633-59-4
- STÁVKOVÁ, J., FORET, M.: Marketingový výzkum. Jak poznávat své zákazníky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a. s., 2003. 159 s. ISBN 80-247-0385-8
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.