Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2007, 55(6), 141-148 | DOI: 10.11118/actaun200755060141
SPOKOJENOST ZÁKAZNÍKA DOPRAVNÍCH SPOLEČNOSTÍ
- Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Příspěvek se zabývá problematikou spokojenosti zákazníka. Shrnuje výsledky provedených primárních šetření zaměřených na analýzu stěžejních faktorů vytvářejících preference klienta, faktorů ovlivňujících spokojenost zákazníka dopravních společností a úroveň monitoringu spokojenosti klientů u sledovaných dopravních firem. Pro 49 % respondentů je u dopravy nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje jejich spokojenost, typ dopravního prostředku. Dalšími důležitými faktory ovlivňujícími spokojenost je cena dopravy, kvalita služeb během přepravy, dodržování pravidelných přestávek a možnost občerstvení během přepravy. Všechny firmy, které jsme oslovili, sledují spokojenost svých zákazníků, téměř jedna pětina měsíčně. Každá firma, která sleduje jednou za rok spokojenost svých zákazníků, sestavuje také marketingový plán pro svoji činnost. Další podrobné výsledky provedených šetření s příslušnou diskusí jsou součástí příspěvku.
spokojenost zákazníka, cestovní ruch, doprava, preference, monitoring
Customer satisfaction on transportation market
The paper deals with problems concerning customers' satisfaction. It summarizes results of primary research focused on an analysis of fundamental factors, which shape clients' preferences, influence the level of satisfaction of transportation companies' customers in general and in transportation companies under study in particular. Altogether 49 % of respondents mentioned that the type of transportation means was the most important factor that influenced their satisfaction. As other significant factors influencing the satisfaction of respondents the following were mentioned: prices of transportation, quality of services during the transportation, respecting regular pauses during transportation, and the possibility of refreshments during the transportation. All companies that were addressed monitored the level of satisfaction of their customers (nearly 20 % did this every month). Each company that monitored satisfaction of its customers every year also developed a marketing plan of their activities. The paper also contains detailed results of conducted inquiries as well as the relevant discussion.
Keywords: customer satisfaction, tourism, transportation, preference, monitoring
Grants and funding:
Výsledky uvedené v příspěvku jsou součástí výzkumného záměru, č. MSM 6215648904 "Česká ekonomika v procesech integrace a globalizace a vývoj agrárního sektoru a sektoru služeb v nových podmínkách evropského integrovaného trhu", tematický okruh 03 "Vývoj vztahů obchodní sféry v souvislosti se změnami životního stylu kupního chování obyvatelstva a změnami podnikového prostředí v procesech integrace a globalizace" realizovaného za finanční podpory ze státních prostředků prostřednictvím MŠMT a také jsou součástí grantového projektu č. 402/06/P297 "Audit spokojenosti zákazníka v oblasti cestovního ruchu" realizovaného za finanční podpory ze státních prostředků prostřednictvím Grantové agentury České republiky.
Received: June 22, 2007; Published: November 19, 2014 Show citation
References
- EKLOF, J. A., WESTLUND, A.: Customer Satisfaction Index and its Role in Quality Management. Total Quality Management. Vol. 9 No. 4/5. 1998. pp. 80-85. DOI: 10.1080/0954412988613
Go to original source...
- FORET, M., STÁVKOVÁ, J.: Marketingový výzkum - Jak poznávat své zákazníky, Praha: Grada Publishing, 2003. 160 s. ISBN 80-247-0385-8.
- KOTLER, P.: Marketing Management. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-08-2.
- MINAŘÍK, B.: Statistika I. Popisná statistika (2. část). 1. vyd. Brno: MZLU, 2000. 107 s. ISBN 80-7157-427-9.
- RYGLOVÁ, K.: Faktory ovlivňující preference a spokojenost zákazníka dopravních společností. In Konference: Obchod a spotřebitel. Brno: KONVOJ, 2006. ISBN 80-7302-124-2.
- RYGLOVÁ, K.: Teoretická východiska pro audit spokojenosti zákazníka. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis. LIV/6, s. 159-169. Mendelova zemědělska a lesnická univerzita v Brně: 2006. ISSN 1211-8516. DOI: 10.11118/actaun200654060159
Go to original source...
- VLČEK, R.: Hodnota pro zákazníka a její role v konkurenceschopnosti firmy. Mezinárodní seminář - Hodnota pro zákazníka a konkurenceschopnost firmy, VUT v Brně, Fakulta podnikatelská, 2004.
- WOODRUFF, G.: Know Your Customer: New Approaches to Understanding Customer Value and Satisfaction. Cambridge, MA: Blackwell Publishers, 1996. 338 s.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.