Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2007, 55(6), 43-54 | DOI: 10.11118/actaun200755060043
Výběr databázového systému pro podporu marketingového plánování v informačních systémech
- Ústav informatiky, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
V dnešním dynamicky se měnícím prostředí má marketing velice významnou roli. Tvorba úspěšných marketingových strategií vyžaduje velké množství kvalitních informací různého typu a z různých zdrojů. Výkonný databázový systém je nezbytnou podmínkou pro možnost tvorby a realizace těchto strategií. Práce se zabývá činnostmi v oblasti strategického marketingového plánování a specifikuje oblasti, jež jsou pro činnosti z pohledu databázových systémů klíčové a měly by tedy být databázovými systémy nabízeny - jedná se o technologie Business Intelligence, prostředky pro datovou integraci a komunikaci, požadavky na bezpečnost a dostupnost, podpora transakcí a škálovatelnost. Z hlediska vyhovění těmto požadavkům jsou zkoumány hlavní komerční (Oracle, DB2, MS SQL a Sybase) a open-source (PostgreSQL, MySQL a Firebird) databázové systémy a je provedeno jejich srovnání. V úvahu jsou brány nejen nabízené funkce jednotlivých databází, ale také výsledky nezávislých testů prováděných např. firmami SAP Corporation či Transaction Processing Performance Council. Výsledky jsou použitelné pro návrh hardwarové architektury při rozhodování o konkrétním databázovém systému.
marketingová strategie, databázový systém, srovnání databází, Business Intelligence, datová integrace
Database system selection for marketing strategies support in information systems
In today's dynamically changing environment marketing has a significant role. Creating successful marketing strategies requires large amount of high quality information of various kinds and data types. A powerful database management system is a necessary condition for marketing strategies creation support. The paper briefly describes the field of marketing strategies and specifies the features that should be provided by database systems in connection with these strategies support. Major commercial (Oracle, DB2, MS SQL, Sybase) and open-source (PostgreSQL, MySQL, Firebird) databases are than examined from the point of view of accordance with these characteristics and their comparison in made. The results are useful for making the decision before acquisition of a database system during information system's hardware architecture specification.
Keywords: marketing strategy, database management system, database comparison, Business Intelligence, data integration
Grants and funding:
This paper is supported by the Research program of Czech Ministry of Education number VZ MSM 6215648904/03/03/05.
Received: December 15, 2006; Published: November 19, 2014 Show citation
References
- BLOEMEN, J., BRUNNER, G.: IBM DB2 UDB V8.2, Oracle10g, Microsoft SQL Server 2000. A technical comparison. 2005. ftp://ftp.software.ibm.com/software/data/highlights/dbmscomparison.pdf. Accessed 20-Oct-2005.
- CHIGRIK, A.: SQL Server 2000 vs Oracle 9i. 2005. http://www.mssqlcity.com/Articles/Compare/sql_server_vs_oracle.htm. Accessed 13-Oct-2005.
- CHIGRIK, A.: SQL Server 2000 vs DB2 v8.1. 2005. http://www.mssqlcity.com/Articles/Compare/sql_server_vs_oracle.htm. Accessed 13-Oct-2005.
- CONRAD, T.: PostgreSQL vs. MySQL vs. Commercial Databases: It's All About What You Need. http://www.devx.com/dbzone/Article/20743. 2004. Accessed 2-Nov-2005.
- COOPER, J., LANE, P. Practical Marketing Planning. Basingstoke: Macmillan Press, 1997. ISBN 0333679083.
Go to original source...
- DAŘENA, F.: Využití podnikových informačních systémů dostupných v ČR pro podporu marketingových strategií. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 2005, 6: 203-214. ISSN 1211-8516. DOI: 10.11118/actaun200553060203
Go to original source...
- HOWARD, P.: Database Performance. IBM, Oracle & Microsoft. 2003. ftp://ftp.software.ibm.com/software/data/pubs/papers/bloor0104.pdf. Accessed 20-Oct-2005.
- KELLY, D. A.: Always Available. Oracle magazine, 2004, March/April: 34-43. ISSN 1065-3171.
- KOTLER, P.: Marketing Management. London: Prentice Hall, 2000. ISBN 0130156841.
- MINTZBERG, H., WESTLEY, F.: It's Not What You Think. MIT Sloan Management Review, Spring 2001, 43, 3: 89-93. ISSN 1532-9194.
- MULLINS, C. S.: The Database Report - April 2005. 2005. http://www.tdan.com/dbreport_issue32.htm. Accessed 23-Nov-2005.
- NOVOTNÝ, O., POUR, J., SLÁNSKÝ, D.: Business Intelligence: Jak využít bohatství ve vašich datech. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1094-3.
- OTEY, M., OTEY, D.: Choosing a Database for High Availability: An Analysis of SQL Server and Oracle. 2005. http://download.microsoft.com/download/d/0/e/d0ee6c0a-ffa8-4fa2-9397-0e237d46d728/ChoosingDBforHA.doc. Accessed 12-Oct-2005.
- PERREAULT, W. D., MCCARTHY, J. E.: Basic Marketing: A Global Managerial Approach. 11th Edition. Homewood: Irwin, 1993. ISBN 0-256-10509-X
- PARK, A. R., DISBROW, J. B., SCOTT, D.: How IBM, Microsoft and Oracle Address Disaster Recovery and High Availability Server Software Licensing. 2005. http://www.gartner.com/DisplayDocument?ref=g_search&id=471617. Accessed 3-Oct-2005.
- POUR, J.: Integrace aplikací v informačních systémech. Systems Integration, 2004, 1: 43. ISSN 1210-9479.
- SCHULMAN, J., FRIEDMAN, T.: Data Management and Integration Are Key to an Overall Data Architecture Approach. 2004. http://www.gartner.com/DisplayDocument?ref=g_search&id=466124. Accessed 13-Oct-2005.
- TALVINEN, J. M.: Information systems in marketing: Identifying opportunities for new applications. European Journal of Marketing, Vol. 29, 1, 1995. pp. 8-26. DOI: 10.1108/03090569510075307
Go to original source...
- TURBAN, E., MCLEAN, E., WETHERBE, J.: Information Technology for Management. New York: John Wiley & Sons, Inc., 2001. ISBN 0-471-38919-6
- VOŘÍŠEK, J.: Strategické řízení informačního systému a systémová integrace. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-85943-40-9.
- WYKE, R. A., REHMAN, S., LEUPEN, B.: XML programming. Redmond: Microsoft Press, 2002. ISBN 0-7356-1185-8.
- SAP SD Standard Application Benchmark Results, Three-Tier Internet Configuration. 2005. http://www50.sap.com/benchmarkdata/sd3tier.asp. Accessed 12-Oct-2005.
- SAP SD Standard Application Benchmark Results, Two-Tier Internet Configuration. 2005 http://www50.sap.com/benchmarkdata/sd2tier.asp. Accessed 12-Oct-2005.
- DB2 Benchmarks. IBM, 2005.
- http://www-306.ibm.com/software/data/highlights/benchmarks/triplecrown.html. Accessed 14-Oct-2005.
- 2005 RDBMS Software Cost of Ownership Study. MARKET MAGIC, 2005. ftp://ftp.software.ibm.com/software/data/pubs/tech-consult/mmr.pdf. Accessed 1-Nov-2005.
- http://www.oracle.com
- http://www.microsoft.com/sql
- http://www.postgresql.org
- http://www.firebirdsql.org/
- http://www.tpc.org
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.