Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2007, 55(3), 161-170 | DOI: 10.11118/actaun200755030161
Implementace standardů v eLearningových systémech
- Ústav informatiky, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Podpora eLearningových standardů v eLearningových systémech je v současnosti velmi diskutovaným problémem. V tomto kontextu je nutné uvažovat především referenční model SCORM, který sdružuje několik dílčích všeobecně uznávaných specifikací, jež řeší jednotlivé problémy tvorby a provozu e-kurzů. Vlastní implementace podpory standardů je však aktivitou složitou, která je ovlivněna nejen komplexností standardů samotných, ale i charakteristikou systému, v kterém mají být implementovány. Zajímavým a úvahy hodným teoretickým východiskem pro celý proces je jeho rozdělení na relativně samostatné a izolované kroky, který je v článku popsán jako čtyřúrovňový model implementace eLearningových standardů. Tento koncept principiálně založený na SCORMu, představuje rámec pro postupnou podporu standardů na úrovni metadat, obsahu, komunikace a průběhu e-kurzů a významně tak může přispět k jejich portabilitě a nezávislosti. Diskutovaný koncept je rámcovým východiskem pro zavádění podpory standardizace v eLearningovém subsystému Univerzitního informačního systému MZLU v Brně.
eLearning, eLearningové standardy, čtyřúrovňový model implementace eLearningových standardů
Implementation of standards within eLearning information systems
Nowadays, eLearning standards' support within eLearning systems is much discussed problem. In this problem domain especially the reference model SCORM must be considered. This de-facto standard is a package of common standards and specifications used for the standardization of eLearning activities as eLearning content preparation, using e-course, communication etc.
Implementation of standards itself is a process with great difficulty and time requests. Interesting and considerable approach to this problem is dividing all the process into several standalone and isolated steps focused on the individual segments of standards. This concept, in the paper described as 4-tier model of eLearning standards' implementation, principally based upon the SCORM model enables sequential implementation of support for standards of eLearning metadata, eLearning content and also communication and navigation in e-courses. This possibility leads to portability and independence of result e-content. Discuss concept is a framework for standardization within eLearning subsystem of University Information System at Mendel University in Brno.
Keywords: eLearning, eLearning standards, 4-tier model of eLearning standards' implementation
Grants and funding:
Tento příspěvek vznikl v rámci řešení výzkumného záměru VZ MSM 6215648904/03/04/04.
Received: December 15, 2006; Published: November 26, 2014 Show citation
References
- ADVANCED DISTRIBUTED LEARNING: Sharable Content Object Reference Model (SCORM) 2004 2nd Edition [online]. Dokument formátu ZIP [cit. 10. 10. 2005]. Dostupné na.
- MALO, R.: Příprava metodiky tvorby eLearningových učebních materiálů. Acta univ. Agric.et silvic. Mendel. Brun., 2005, LIII, No. 3, Brno: MZLU, 2005.
- MALO, R., MOTYČKA, A.: Podpora přípravy a eLearningových realizace kurzů. In Trendy v eLearningu. Praha: ČVUT, 2005, s. 13 + CD. ISBN 80-01-03203-5.
- MIKULECKÁ, J.: Standardizace kvality v oblasti e-vzdělávání. In Sborník příspěvků ze semináře a soutěže e-learning 2003. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, s. 218-223. ISBN 80-7041-965-2.
- DRÁŠIL, P., BAŽANT, I., ŠIMÁK, B. PITNER, T.: Relevantní standardy v oblasti e-Learningu [online]. Dokument formátu PDF. 2004 [cit. 23. 11. 2006]. Dostupné z
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.