Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2007, 55(3), 105-116 | DOI: 10.11118/actaun200755030105

Teoretické přístupy k vymezení pojmu obchod

Radmila Presová, Oldřich Tvrdoň
Ústav marketingu a obchodu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Příspěvek ukázal, že vymezit obchod v jedné souhrnné charakteristice je velice obtížné snad až nemožné. Důvod spatřujeme v různých úhlech pohledu a účelovosti jednotlivých vědních disciplín i koncentrací disciplín i koncentraci činností a složitostí vztahů, do nichž obchod jako zprostředkující článek vstupuje, rozvíjí je i utlumuje. Dospěli jsme k poznání, že je účelné i nezbytné zachovat různé přístupy, na nichž vyniká význam obchodu. Zpracované téma současně ukázalo, že za významné faktory, ve velkých prodejních jednotkách a odděleným vlastnictvím k prodávanému zboží, je nutno považovat vztahy vlastnické, marketingové a obchodní. Prodejnost zboží a tím obchodní výsledky jsou bezprostředně záležitostí prodavačů, ale podmínky a způsoby prodeje určují vlastníci, resp. TOP manageři. Jenom oni mohou nastavovat motivační faktory podporující prodejnost a hmotnou zainteresovanost na prodávajícím zboží. Všechno to jsou prvky vytvářející a upevňující image prodejny a spokojenost zákazníků s nakoupeným zbožím a poskytnutou službou.
Příspěvek přibližuje teoretickou podstatu obchodu jako rozhodujícího faktoru tržní ekonomiky. Zdůrazňuje, že obchod není pouhým prostředníkem mezi sférou spotřeby a sférou vytváření předpokladů uspokojení spotřeby. Jako fenomén si získává dominantní postavení mezi oběma stranami směny. Teprve v obchodu podnikatelé zjistí, nakolik jejich záměry odpovídají marketingovým předpokladům. Kupující se naopak přesvědčí, zda jim obchod pohotově nabízí sortiment zboží odpovídající jejich finančním možnostem.
Autoři při vymezování pojmu obchod vycházejí z teorie dominance, konkurence, směny a transakce. Současně se zamýšlejí nad vymezím obchodu z aspektu marketingového, ekonomického, právního a managerského. Dospěli k poznání, že jednotlivé aspekty není možno zkoumat odděleně, ale jedině v jejich jednotě. Vzájemným propojením získávají kvalitativně odlišný pohled od doposud tradovaného pojetí.

teorie obchodu, zboží, spádová oblast, zákon gravitace, směna, transakce, transfer, vlastnictví, pracovníci obchodu, podnikání

Theoretical approach to trade as institution

The paper sets theoretical basis for trade as a decisive factor in market economy. It emphasizes that trade is not only mediator between consumption side and production side creating precondition for satisfaction of a consumer demand. It becomes a phenomenon and, therefore, it gains dominant position for both sides of exchange. Only through trade the businessmen learn, how their intentions correspond with marketing preconditions. On the other hand, buyers learn this way, whether businesses offer such an assortment of products, which correspond with their financial limits.
The authors, when defining the term "Trade", follow the theory of dominance, competition, exchange and transaction. At the same time, they reflect the definitions of trade from marketing, economic, legal and managerial perspective. They reached the conclusion, that individual aspects cannot be analyzed separately, but in their unity. The mutual interconnection provides qualitatively different perspective from the traditional approach.

Keywords: theory of trade, goods, spatial area, gravity rule, exchange of goods, transactions, transfer, ownership, trade professionals, enterpreneurship

Received: March 26, 2007; Published: November 26, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Presová, R., & Tvrdoň, O. (2007). Theoretical approach to trade as institution. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis55(3), 105-116. doi: 10.11118/actaun200755030105
Download citation

References

  1. ALEŠ, M.: Německé právo pro obchodní praxi, Linde Praha a. s., 1995, ISBN 80-86547-65-6
  2. BURSTINNER, J.: Základy maloobchodního podnikání, Victoria Publishing, Praha, 1994, ISBN 80-85605-55-4
  3. ECHAUDEMAISON, C., D. a kol.: Slovník ekonomie a sociálních věd, Ewa Edition Praha, Praha, 1995, ISBN 80-85764-13-X
  4. FRAY, P.: Zákazník v zajetí obchodních řetězců, Marketing magazine č. 12, Praha, 2005, ISSN 1211-7315
  5. FUCHS, K.: Vývoj pojetí ceny v ekonomii, Masarykova Univerzita Brno, 1999, ISBN 80-210-2035-0
  6. GRETZ, K., F. & STEVEN, R. D.: Psychologie prodeje, Victoria Publishing, a. s., Praha, 1992, ISBN 80-85605-03-1
  7. HARVEY, Ch.: Úspěch máte ve svých rukách, SNTL - Nakladatelství technické literatury, Praha, 1990, ISBN 80-03-00524-8
  8. KEYNES, J. M.: Obecná teorie zaměstnanosti, úroku a peněž, Nakladatelství ČSV Praha, 1963
  9. Kolektiv: Ekonomická encyklopedie, Svoboda, Praha, 1972, 2. díl
  10. Kolektiv: Slovník spisovné češtiny, Academia, Praha, 1978
  11. Kolektiv: Vytváříme a realizujeme strategii prosperity, Průmysl a obchod ve spolupráci s firmou Haufe, Praha, 1992, ISBN 80-85603-17-9
  12. KOTLER, P.: Marketing management, 10. rozšířené vydání, Grada Publishing, 2001, ISBN 80-247-0016-6
  13. LAMMING, R., BESSANT, J.: Macmillanův slovník podnikání a managementu, Management Press, Praha, 1995, ISBN 80-85-603-47-0
  14. MCCLOSKEY, D. N., Aplikovaná teorie ceny, Státní pedagogické nakladatelství, Praha, 1993, ISBN 80-04-26223-6
  15. Nové Universum, Eruomedie Group, k. s., Praha, 2003, 1. vydání, ISBN 80-242-1069-X
  16. Ottova všeobecná encyklopedie, Ottovo nakladatelství, s. r. o., Praha, 2003, ISBN 80-7181-947-6
  17. OVEČKOVÁ, O.: Slovník obchodního práva, Codex, Praha, 1996, ISBN 80-85963-08-6
  18. PELIKÁNOVÁ, I., Úvod do srovnávacího práva obchodního, C. H. Beck, Praha, 2000, ISBN 80-7179-363-9
  19. PORTER, M. E.: Konkurenční výhoda, Victoria Publishing, Praha, 2000, str. 21, ISBN 80-85605-12-0
  20. PRESNER, L. A.: Slovník mezinárodního podnikání, Victoria Publishig, Praha, 1995, ISBN 80-85605-73-2
  21. SAMUELSON, P. A. a NORDHAUS, W. P.: Ekonomie, Nakladatelství Svoboda, Praha, 1991, ISBN 80-205-0192-4
  22. Smlouva o Ústavě pro Evropu, Informační centrum EU při delegaci evropské komise v ČR, Praha, 2005
  23. SUCHÁNKOVÁ, P.: Ostrý boj o zákazníka, Marketing magazine č. 12, Praha, 2005, ISSN 1211-7315
  24. TICHÝ, L., ARNOLD, R., SVOBODA, P., ZEMÁNEK, J., KRÁL, R.: Evropské právo, C. H. Beck, Praha, 2004, 2. vydání, ISBN 80-7179-449-X
  25. Zák. č 513/91 Sb., Obchodní zákoník, v platném znění, § 652
  26. ŽÁK, M. a kol.: Velká ekonomická encyklopedie, Linde Praha a. s., Praha, 1999, ISBN 80-7201-172-3

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.