Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2005, 53(6), 215-224 | DOI: 10.11118/actaun200553060215

Trh vína v USA a Kalifornii

Helena Chládková
Ústav managementu, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika

Příspěvek charakterizuje trh vína v USA a Kalifornii. Zkoumá velikost ploch a odrůdovou skladbu pěstovaných vín. Dále se zabývá velikostí produkce, spotřebou a především exportem vína. Export vína z Kalifornie zaznamenává v posledních letech výrazně rostoucí tendenci především v zemích Evropské unie a dá se proto očekávat zvýšený zájem o kalifornská vína i v naší republice. Tato vína budou konkurovat tuzemským vínům hlavně díky vysoké kvalitě a přijatelným cenám.
Kalifornie je čtvrtá největší země co se týče produkce vína (za Francií, Itálií a Španělskem). Hrozny se pěstují ve 45 z 58 kalifornských oblastí na ploše 228 647 ha. Obecně se dá říci, že Kalifornie produkuje téměř 90 % celkové produkce vína USA.
Podle údajů Ministerstva zemědělství USA roční příjem z vinařství v přepočtu 866 448 mil. Kč. Zaměstnává cca 145 tis. lidí v trvalém pracovním poměru. V USA vyrábí víno cca 1294 vinařských závodů a je evidováno 4 400 pěstitelů hroznů, kteří produkují asi 1 950 mil. litrů vína ročně. Od roku 1994 do roku 1999 narostl prodej o 12 %. Přesto, že je Kalifornie velmi významným producentem vína, navíc s významným s růstem produkce, je spotřeba vína v Kalifornii i v USA ve srovnání s ostatními vinařskými zeměmi velmi nízká.
Protože Kalifornie spolu Jihoafrickou republikou a ostatními zeměmi "Nového světa" patří mezi významné producenty vína s velkým vývozem do zemí EU i ČR, je třeba se analýzou těchto trhů zabývat, neboť představují významnou konkurenci také pro naše vinohradníky a vinaře. Analýzou dalších zahraničních trhů s vínem se ve svých příspěvcích zabývali Černíková, Žufan (2004), Duda (2004), Hrabalová (2004), Kudová (2005), Lišková (2004), Tomšík, Chládková (2005).

odvětví, vinohradnictví, vinařství, vývoz, dovoz

Wine market in the United States and in the California

The paper describes wine market in the United States and in the California. The paper is focused on characteristic of winegrowing, wine-production, wine-consumption and wine export too. Export of California wine is growing and wine is exported to the EU for the first. We can expect to grow of interest of our consumers too. California wine will compete in high quality and low prices.
California is the fourth largest wine producer in the world after France, Italy and Spain. It accounted for $ 643 million in wine exports in 2003 from $ 537 million in 1998. Wine grapes were grown in 46 of California's 58 counties, covering 529000 acres in 2003. California produced 444 million gallons of wine in 1998 it is 90 percent of all U.S. wine production, making California the leading wine producing state in America. The California wine industry has an annual impact of $ 45.4 billion on the state's economy. An important California employer, the wine industry provides 207550 full-time equivalent jobs in wineries, vineyards or other affiliated businesses throughout the state. There are at least 1294 bricks and mortar commercial wineries in California. But the wine consumption is very low in California.
Because California together with South Africa and another countries that so-called New World are important producers with growing export, is very necessary to analyse these markets because they are great competitors for Czech producers. These problems solved in another foreigner markets Černíková, Žufan (2004), Duda (2004), Hrabalová (2004), Kudová (2005), Lišková (2004), Tomšík, Chládková (2005).
The paper is a part of solution of the grant focused on analysis and formulation of further development of winegrowing and wine-production in the Czech Republic provided by the Ministry of Agriculture (No. QF 3276), and it is also a part of solution of the research plan of the Faculty of Business and Economics, MUAF in Brno (No. MSM 6215648904).

Keywords: industry, winegrowing, wine production, exports, imports
Grants and funding:

Příspěvek je součástí řešení grantu zaměřeného na analýzu a vytvoření koncepce dalšího rozvoje odvětví vinohradnictví a vinařství v ČR poskytnutého NAZV (č. QF 3276) a je také součástí řešení výzkumného záměru PEF MZLU v Brně (č. MSM 6215648904).

Received: June 27, 2005; Published: December 20, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chládková, H. (2005). Wine market in the United States and in the California. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis53(6), 215-224. doi: 10.11118/actaun200553060215
Download citation

References

  1. ČERNÍKOVÁ, R.: Analýza trhu vína v ČR a Rakousku. In Medzinárodné vedecké dni 2004. Nitra: SPU Nitra, 2004, s. 190-195. ISBN 80-8069-356-0 (CD)
  2. ČERNÍKOVÁ, R., ŽUFAN, P.: Analýza odvětví vinařství v České republice a Německu. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, LII, 6. Brno: MZLU v Brně, 2004, s. 19-25. ISSN 1211-8516 DOI: 10.11118/actaun200452060019 Go to original source...
  3. DUDA, J.: Vinohradnictví a vinařství Slovenské republiky. In Odvětvové strategie a politiky. Brno: MZLU v Brně, 2004, s. 5-11. ISBN 80-7157-835-5
  4. HRABALOVÁ, A.: Analýza odvětví vinohradnictví a vinařství ve Španělsku. In Odvětvové strategie a politiky. Brno: MZLU v Brně, 2004, s. 19-26. ISBN 807157-835-5
  5. CHLÁDKOVÁ, H.: Trh vína v Jihoafrické republice In: Firma a konkurenční prostředí. Brno: PEF MZLU v Brně, 2005. * v tisku
  6. KUDOVÁ, D.: Charakteristika odvětví vinohradnictví a vinařství Austrálie In: Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, Brno: MZLU v Brně, 2005. * v tisku
  7. LIŠKOVÁ, S.: Analýza produkce a spotřeby vína v Rumunsku. In MendelNET 2004. Brno: PEF MZLU v Brně, 2004. * v tisku
  8. TOMŠÍK, P., CHLÁDKOVÁ, H.: Komparace par- ciálních analýz vinohradnictví a vinařství ČR, EU a Jihoafrické republiky In: Agricultural economics, Prague: Czech academy of agricultural sciences, 2005, * v tisku
  9. URL [cit. 2004]
  10. URL [cit. 2004]
  11. URL [cit. 2005]

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.