Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2005, 53(6), 203-214 | DOI: 10.11118/actaun200553060203
Využití podnikových informačních systémů dostupných v ČR pro podporu marketingových strategií
- Ústav informatiky, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno, Česká republika
Pro posílení konkurenceschopnosti firmy na trhu je důležitá kvalitní marketingová strategie. Ta se neobejde bez dostatku marketingových informací. Informační systém pro podporu marketingových strategií musí umět tyto informace získávat z různých zdrojů (podnikové procesy, průzkum zákazníka, konkurence, vlastní obchodníci), tyto informace uchovat, i když předem není jejich rozsah ani struktura známá. Neméně důležitá je možnost prezentace informací, závislostí mezi nimi a možnost předpovídat budoucí vývoj.
Práce obsahuje analýzu možností nabízených podnikovými informačními systémy na trhu v ČR včetně možností jejich využití ve firmách, a také současné trendy v oblasti využití informačních a komunikačních technologií v souvislosti se změnou fungování a orientace subjektů působících na trhu. Kromě funkčních aspektů jsou zde zmiňovány také architektonické aspekty ICT.
Současné podnikové informační systémy většinou požadavky kladené na marketingový informační systém nesplňují úplně - téměř ve všech případech chybí některá nezbytná část marketingového informačního systému. Jedná se nejčastěji o nástroje predikce budoucího stavu, nástroje pro marketingový výzkum zákazníků, konkurence a logistického řetězce. Pro zlepšení konkurenceschopnosti firmy na trhu by se měla pozornost zaměřit tímto směrem.
V práci jsou shrnuty zásady, které by měl informační systém pro podporu marketingových aktivit splňovat. Jako hlavní úhel pohledu je zvolena třívrstvá architektura, jakožto hlavní směr vývoje budování informačních systémů dnešní doby. Na základě trendů v oblasti marketingu a IS/IT jsou specifikovány požadavky na jednotlivé vrstvy definované touto architekturou.
ICT, marketingový informační systém, marketingová strategie, ERP
Using Business Information Systems available in the Czech Republic for Marketing Strategies Support
The paper deals with the analysis of current situation on the market of business information systems in the Czech Republic from the point of view of their utilization in marketing strategies creation. Based on requirements on marketing information system the structure of these systems and possibilities of their usage are evaluated. It is also pointed out to discovered insufficiencies and the architecture solving these problems is suggested. The main angle of view is three-layer architecture and on each layer the set of requirements and design proposal are summarized.
Keywords: ICT, marketing information system, marketing strategy, ERP
Grants and funding:
Tento článek vznikl v rámci řešení výzkumného záměru VZ MSM 6215648904/03/03/05 a projektu FRVŠ 3398/2005.
Received: June 30, 2005; Published: December 20, 2014 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- Arnold, T.: CRM needs IT and Marketing to work together.
- htp://www.eccs.uk.com/eccs/downloads/gen_whitepapers/CRM_needs_Marketing-Tarrystone_Viewpoint.pdf
- Basl, J.: Podnikové informační systémy - podnik v informační společnosti. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0214-2.
- Blaha, M. R. A.: Managers Guide to Database Technology. New Jersey: Prentice Hall, 2001. ISBN 0-13-030418-2.
- Buchalcevová, A.: Metodiky vývoje a údržby informačních systémů. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1075-7.
- Collins, H.: Corporate Portals. New York: Amacom, 2001. ISBN 0-8144-0593-2.
- Dařena, F.: Jádro Univerzitního informačního systému. Brno, 2002, diplomová práce.
- Dařena, F., Netrefová H.: Jádro a architektura webových informačních systémů. In Pedagogický software. České Budějovice, 2002, s. 66. ISBN 80-85645-46-7.
- Dohnal, J.: Řízení vztahů se zákazníky - procesy, pracovníci, lidé. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0401-3.
- Foster, T. R. V.: Jak získat a udržet zákazníka. Praha: Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-663-2.
- Hague, P.: Průzkum trhu. Brno, Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-917-8.
- Jedlička, P.: Datové formáty pro e-learningové aplikace. In sborník konference Mendelnet 2002/3. str. 260-265. ISBN 80-7302-045-9.
- Košťan, P., Šuleř, O.: Firemní strategie. Plánování a realizace. Praha: Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-657-8
- Kotler, P.: Marketing Management. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-08-2.
- Kratochvíl, T.: Jednoduché OLAP řešení pro malé a střední firmy. IT Systems, č. 3, 2005, str. 52-54. ISSN 1212-4567.
- Kyjonka, V.: Jak si vybrat dobrou databázi? IT Systems, č. 3, 2005, str. 56-57. ISSN 1212-4567.
- Manca, S., Sochor, S.: Budovanie podnikových portálov - kritéria úspěšnosti. In sborník konference Systémová integrace 2003. str. 366-371. ISBN 80-245-0522-3.
Go to original source...
- McDaniel, C., Gates, R.: Marketing Research: The Impact of the Internet. Fifth Edition. New York: John Wiley & Sons, Inc., 2002. ISBN 0-47-00357-x.
- Perreault, W. D., McCarthy, E. J.: Basic Marketing: A Global Managerial Approach. 11th edition. Homewood: Irwin, 1993. ISBN 0-256-10509-X.
- Procházka, P.: Trh databázových systémů 2005. IT Systems, č. 3, 2005, str. 58. ISSN 1212-4567.
- Rosenbloom, B.: Marketing Channels: A Management View. United Kingdom: Thomson/South-Western, 2004. ISBN 0324186932.
Go to original source...
- Samuelson, P. A., Nordhaus, W. D.: Macroeconomics. New York: McGraw-Hill, 1989. ISBN 0-07-054877-3.
- Tozer, G.: Metadata Management for Information Control and Business Success. Artech House: Boston, 1999. ISBN 0-89006-280-3.
- Tvrdíková, M.: Zavádění a inovace informačních systémů ve firmách. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-703-6.
- Turban, E., McLean, E., Wetherbe, J.: Information Technology for Management. New York: John Wiley & Sons, Inc., 2001. ISBN 0-471-38919-6.
- Voříšek, J.: Strategické řízení informačního systému a systémová integrace. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-85943-40-9.
- Common Warehouse Metamodel specification. 2001.
- http://www.omg.org/cgi-bin/apps/doc?ad/01-02-01.pdf
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.