Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2005, 53(6), 101-108 | DOI: 10.11118/actaun200553060101
Hodnocení přímého ekonomického vlivu vybraných forem venkovské turistiky
- Ústav podnikové ekonomiky, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, Zemědělská 5, 613 00 Brno, Česká republika
Rozvoj venkovského cestovního ruchu patří mezi důležité nástroje ekonomického oživení venkovských regionů a to zejména v marginálních oblastech postižených prudkým poklesem rentability zemědělské výroby. Jednou z forem venkovské turistiky je agroturistika, která je obecně definována jako návštěva zemědělské farmy nebo jiného podniku agrobyznisu za účelem poznávání, výchovy, nebo aktivního zapojení do činnosti na farmě či operace v odvětví. Její význam pro trvale udržitelný rozvoj regionů lze souhrnně charakterizovat z pohledu: (1) regionálního - představuje potenciál mobilizace lokálních zdrojů prostřednictvím soukromého sektoru, čímž přispívá ke zvyšování příjmů a zaměstnanosti a rozvoji ekonomiky regionu, a současně vytváří stimuly pro ochranu životního prostředí, kulturních a historických památek; (2) sektorového - způsob zvyšování a diverzifikace příjmů zemědělců, vytvářející prostor pro zvýšení využití a rozvoj pracovní síly, ovlivňuje postavení zemědělců ve venkovských komunitách a je prostředkem tržního zhodnocení mimoprodukčních funkcí zemědělství, který stimuluje jejich poskytování.
Při posuzování potenciálního vlivu venkovské turistiky na rozvoj regionu z ekonomického hlediska je nezbytné identifikovat celkový potenciální dopad této formy cestovního ruchu na ekonomiku regionu.
V rámci aplikace metodiky analýzy ekonomického vlivu jednotlivých forem venkovské turistiky (analýzy výdajů návštěvníků identifikovaných tržních segmentů charakterizované v metodické části) byla první fáze výzkumu zaměřena na odhad struktury výdajů návštěvníků v tržních segmentech rozlišených podle formy ubytování ve venkovské turistice. Z výzkumu vyplývá, že nejvýrazněji se ve všech sledovaných tržních segmentech na výdajích návštěvníků podílí kategorie výdajů na ubytování (42-45 % celkových výdajů) a stravování (30 % z celkových výdajů). Ze srovnání průměrné výše výdajů návštěvníků segmentovaných podle jednotlivých forem ubytování ve venkovské turistice vyplývá, že celkové výdaje (1084 Kč/den) návštěvníků jsou u segmentu placeného ubytování v soukromí téměř dvojnásobné než celkové výdaje (624 Kč/den), které je ochoten vynaložit segment návštěvníků při ubytování na farmách a chalupách. Souvislost tohoto rozdílu s kvalitou poskytovaných služeb a porovnání s investičními a provozními výdaji nezbytnými pro provoz jednotlivých zařízení bude předmětem dalšího výzkumu.
Zemědělský podnik představuje jeden z typů regionálních podniků poskytujících služby v agroturistice. Generace přímého příjmu tohoto podniku závisí na typu nabízených služeb. Pokud bude zemědělský podnik omezovat své služby pouze na ubytování návštěvníků, potenciální příjem na 1 lůžko za rok byl odhadnut při současném průměrném hrubém využití lůžka na 23 871 Kč/rok. Podnik má však možnost nabízet další služby, aby tak získal co nevětší podíl na potenciálních přímých příjmech z jednoho lůžka v regionu, které byly vyčísleny na 57 136 Kč/rok. Odhad celkového přímého příjmového potenciálu průměrného zemědělského podniku se proto pohybuje v rozmezí 24-57 tis. Kč/lůžko/rok. Vytvoření a provozování jednoho lůžka dále vyžaduje na základě průměrných ukazatelů sektoru cestovního ruchu regionu Jihovýchod 0,0974 pracovního místa/lůžko.
Přímý příjmový potenciál zemědělských podniků je primárně determinován těmito faktory:
- cena a struktura a kvalita poskytovaných služeb;
- úroveň a využití kapacit (lůžek, práce, vlastní produkce).
Na základě analýzy ekonomického vlivu rozvoje agroturistiky byly dále identifikovány následující faktory determinující regionální ekonomickou efektivnost programů rozvoje agroturistiky v ČR a současně identifikující možné způsoby podpory rozvoje cestovního ruchu na venkově:
- Omezený počet podnikatelů na venkově, nízká ochota zahájit podnikání a vysoké překážky podnikání na venkově.
- Problémy se získáváním finančních zdrojů pro drobné podnikání na venkově.
- Nevyhovující infrastruktura.
- Nezájem (až odpor) venkovských komunit přijímat návštěvníky.
- Fragmentace nabídky produktů a nejednotný postup při prezentaci a nabídce služeb. Z toho pramení špatná informovanost potenciálních zákazníků o nabídce služeb agroturistiky, která byla identifikována v dotazníkovém šetření jako jedna z hlavních příčin nezájmu o tento typ domácí rekreace.
- Potřeba koordinace činnosti podnikatelů (místní komunity), spolupráce a partnerství s vládními institucemi, která umožní rozvoj lokality jako "destinace". V důsledku nepřipravenosti regionů s vysokými kulturními a přírodními hodnotami často převažují jednodenní návštěvy, které nejsou monitorovány. Nelze pak vyčíslit dopad na region a ekonomický dopad této formy turistiky je nižší, než kdyby respondenti v regionu trávili více dní.
- Firmy provozující zařízení venkovského cestovního ruchu mají často sídlo mimo danou lokalitu, vysoký podíl produktů nabízených návštěvníkům má původ mimo region, což snižuje multiplikační efekt (sekundární efekt) výdajů návštěvníků v regionu.
venkovská turistika, agroturistika, výdaje návštěvníků, příjmový potenciál.
The direct economic impact of alternative types of the rural tourism
Rural tourism has come to occupy a prominent position in the debate about rural restructuring in all OECD countries, partly because of demand changes which favour rural tourism and partly because rural agencies recognise a need to provide economic activities with potential for growth in a rural economy in which traditional providers of rural employment (such as agriculture) have been shedding labour at a rapid rate.
Well-designed strategy is essential to its success in impacting on the rural economy. The structures for collaboration and co-operation must be developed and combined with a process of education and training. Co-operative effort must be effective and sustainable. The tourism related businesses should not be isolated from the larger community and its issues.
The principal motivation for a community, business or region to serve tourists is generally economic. An individual business is interested primarily in its own revenues and costs, while a community or region is concerned with tourism's overall contribution to the economy, as well as social, fiscal and environmental impacts. A good understanding of tourism's economic impacts is therefore important for the tourism industry, government officials, and the community as a whole.
The principal objective of the study, that is reported here, was to determine the potential income of farmers from the provision of agro-tourism services. First, the paper reviews selected results of the visitor spending survey in alternative types of rural tourism of the region Southeast (Czech Republic); second the direct economic benefit of the agro-tourism in this region is estimated, and finally, critical factors reducing the effectiveness of agro-tourism as a rural development instrument are drawn.
Keywords: rural tourism, agro-tourism, visitor spending, income generation
Grants and funding:
This paper is the result of the research project supported by the research plan MSM 6215648904 "The Czech Economy in the Process of Integration and Globalization, and the Development of Agricultural Sector and the Sector of Services under the New Conditions of the Integrated European Market"; thematic area 05 "Socio-economic concerns of the sustainable multifunctional agriculture and the measures of the agricultural and regional policies".
Received: June 30, 2005; Published: December 20, 2014 Show citation
References
- Archer, B. H.: The Impact of Domestic Tourism. University of Wales Press, Cardiff, 1973.
- Czech Statistical Office (2000). Agrocensus 2000. www.csu.cz.
- Hackl, F., Pruckner, G. J.: Towards More Efficient Compensation Programmes for Tourists' Benefits from Agriculture in Europe. Environmental and Resource Economics, 1997, 10: 189-205. DOI: 10.1023/A:1026480123406
Go to original source...
- Henderson, D., Cousins, L.: The economic impact of tourism. A Case study in Greater Tayside. Tourism Recreation Research Unit, University of Edinburgh, Edinburgh, 1975.
- Kubíčková, S., Syrovátka, P.: Významné faktory determinující přínosy programů podpory agroturistiky na regionální úrovni. In GREGA, L. Proces Evropské integrace v zemědělství - příležitost nebo hrozba? 1. vyd. Brno: MZLU v Brně, 2004, s. 58-62. ISBN: 80-7157-774-X.
- Slee, B., Farr, H., Snowdon, P.: The Economic Impact of Alternative Types of Rural Tourism. Journal of Agricultural Economics, 1997, 48 (2): 179-192. DOI: 10.1111/j.1477-9552.1997.tb01144.x
Go to original source...
- STEM: Problémy domácího cestovního ruchu - turistická střediska, výzkum STEM - Středisko empirických výzkumů, listopad 2003
- OECD: Tourism Strategies and Rural Development. OECD, Paris, 1994.
- Vaughan, D. R.: Tourism in Eastbourne: Visitor Characteristics, the Economic Impact of Visitor Spending and the The Businessman's Experience. Eastbourne Borough Council, Eastbourne, 1988.
- Vaughan, D. R.: The impact of Visitor Spending: A review of methodology in University of Aberdeen. Agrotourism and Synergistic Pluriactivity. First Progress Report, 31-90, University of Aberdeen, Scotland, 1994.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.