Acta Univ. Agric. Silvic. Mendelianae Brun. 2010, 58(6), 33-42 | DOI: 10.11118/actaun201058060033
VLIV LEGISLATIVNÍHO PROSTŘEDÍ NA FYZICKOU OSOBU PROVOZUJÍCÍ FOTOVOLTAICKOU ELEKTRÁRNU
- Ústav financí, Fakulta podnikatelská, Vysoké učení technické v Brně, Kolejní 4, 612 00 Brno, Česká republika
Cílem celého článku bylo poukázat na to, jaký vliv může mít na fyzickou osobu provozující fotovoltaickou elektrárnu legislativní prostředí v České republice.
Na základě rozsáhlého průzkumu jsme definovali legislativně neurčité prostředí a v něm dané nejasnosti. Dále jsme analyzovali problematické oblasti při provozování fotovoltaické elektrárny fyzickou osobou, a jaký vliv legislativní prostředí v České republice může na takovou osobu mít.
Rozhodne-li se fyzická osoba podnikat v oblasti fotovoltaických elektráren, je nutné pro tuto činnost vlastnit "licenci pro podnikání v energetických odvětvích". Licence v takovémto případě nahrazuje živnostenský list a vydává ji Energetický regulační úřad. Provozování FVE je však úzce spjato s legislativním prostředím, které je v současné době v České republice značně nejasné. Problémové oblasti lze rozdělit do tří okruhů, a to právo, účetnictví a daně. Daňová problematika v sobě však ukrývá jak institut daně z příjmů, tak daň z přidané hodnoty a zahrnuli jsme sem také otázku pojistného.
V ČR je základním zákonným rámcem, který upravuje provozování v oblasti energetického odvětví, zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů a zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů. S tím jsou spojeny i další vyhlášky, jak uvádíme výše. Pro to, aby mohla FO provozovat FVE, je nutno splnit ještě jednu podmínku, a to uzavření smlouvy s provozovatelem distribuční soustavy. Oblast účetnictví byla nastavena pro fyzické osoby dosti nevýhodně, jelikož energetický zákon jim na základě § 11 odst. 1 písm. f) ukládá povinnost stát se účetní jednotkou a tedy vést účetnictví v momentě, kdy zahájí provoz FVE. Nutno podotknout, že tím, že se fyzická osoba stává podnikatelem, jí vznikají další a další povinnosti. Agenda související s přechodem daňové evidence na účetnictví může být značně komplikovaná a pro FO to znamená najmout si odborníka v oblasti účetnictví, což jsou pro něho nemalé náklady, se kterými při plánování provozování business plánu nepočítal. V polovině roku 2010 však nabyl účinnosti zákon č. 155/2010 Sb., který se mění některé zákony ke zkvalitnění jejich aplikace a ke snížení administrativní zátěže podnikatelů. Součástí tohoto zákona je také rozporuplný pozměňovací návrh: V § 11 odst. 1 zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a výkonu státní správy v energetických odvětvích (energetický zákon), ve znění zákona č. 670/2004 Sb., zákona č. 158/2009 Sb. a zákona č. 281/2009 Sb., se v písmenu f) část věty za středníkem zrušuje. Toto ustanovení znamená, že se ruší povinnost fyzických osob být účetní jednotkou a vést účetnictví. Problém však nastává ve výkladu, od kdy tomu tak je? Podle Sedlákové (2010) platí dané ustanovení od 1. 8. 2010 a povinnost vést účetnictví tak nemají všechny FO, které začnou provozovat FVE po tomto datu. My však s tímto názorem nesouhlasíme a přikláníme se k tomu, že toto ustanovení platí až od 1. 1. 2011. Usuzujeme tak z logického uvážení a výkladu zákona. Zákon č. 155/2010 Sb., nabyl účinnosti dnem 1. 8. 2010, nicméně výslovně mění energetický zákon ve znění 281/2009 Sb., který nabývá účinnosti od 1. 1. 2011. Není podle nás možné, aby bylo změněno ustanovení zákona, který ještě nenabyl účinnosti. Pro fyzické osoby, které začnou provozovat FVE do konce roku 2010, tak není vůbec jasné, zda se účetní jednotkou stávají, či ne.
Daňová legislativa řeší především institut osvobození od daně, odpisy, sníženou sazbu daně z přidané hodnoty a v neposlední řadě povinnost odvádět sociální a zdravotní pojistné.
Příjmy z provozování FVE jsou zákonem o dani z příjmů osvobozeny prvních pět let od roku, kdy začne FO provozovat FVE. Poplatník však může využít možnost vzdát se osvobození. S tímto rozhodnutím jsou spojena další ustanovení, a to jak možnost uplatnění odpisů, či přerušení odpisů, tak povinnost odvádět sociální a zdravotní pojištění.
Rozpor mezi zástupci MF ČR a daňovými poradci vzniká v případě, kdy ekologický zdroj elektrické energie má charakter dočasné stavby, která je odpisována dle § 30 odst. 4 ZDP. Nesrovnal a Tkáč v příspěvku pro Koordinační výbor 257/20.01.09 Některé aspekty zdaňování ekologických zdrojů energie z hlediska ZDP uvádějí, že v případě, uplatňuje-li fyzická osoba osvobození dle § 4 odst. 1 písm. e) ZDP, nebude uplatňovat odpisy dočasné stavby podle § 30 odst. 4 ZDP z titulu jejich nezahájení a o dané odpisy "nepřijde" a bude si je moci uplatnit po skončení osvobození.
Stanovisko MF ČR k tomuto závěru je však záporné. Zákonodárce se domnívá, že s uvedeným názorem nelze souhlasit, jelikož je v rozporu s ustanovením § 30 odst. 7 ZDP.
Problematika daně z přidané hodnoty se ukrývá především v možnosti použití snížené sazby daně. Podle Skály (2010) je ke správnému určení sazby daně potřeba nejprve soukromoprávní a stavebně právní určení fotovoltaických elektráren. Je tedy důležité, zda jde o stavby pro bydlení vymezené v § 48, nebo stavby určené pro sociální bydlení podle § 48a zákona o DPH.
Daňoví poradci však na webové konferenci diskutují, že je důležité určit, kdo je majitelem domu a kdo je majitelem FVE. Na základě toho poté dokážeme rozklíčovat, kdy použít sníženou sazbu daně a kdy základní. I v této oblasti je tedy viditelný rozdíl v názorech. Problém však spatřujeme především v tom, že zákonodárce k této problematice žádné stanovisko nezaujal. Fyzická osoba tak nemá podporu ani v jednom ze zmíněných názorů.
Poslední oblastí, kterou se v příspěvku zabýváme, je pojistné. Zde se názory odborníků mění v časovém horizontu dvou až tří měsíců. Fyzická osoba tak vůbec nemůže předpokládat, že výklad, který platí dnes, bude platit také v budoucnu. To také výrazně ovlivňuje její možnost plánování a rozhodování. U sociálního pojištění není takový rozpor, jako je tomu v případě pojištění zdravotního. Podle zástupců ČSSZ, VZP a MPSV jsou fyzické osoby provozující činnost FVE povinny odvádět sociální pojištění jak v případě, že jsou příjmy osvobozeny, tak v situacích, kdy se poplatník tohoto osvobození vzdá. Problematika pojištění zdravotního však tak jednoduchá není. V lednu 2010 bylo dle zástupců VZP povinností našeho subjektu odvádět zdravotní pojištění. Stejně tak toto prezentovali zástupci ČSSZ (Červinka). Nicméně v březnu 2010 již pobočky VZP začaly vydávat stanoviska, která říkala, že pokud neexistuje základ daně (který v případě, kdy jsou příjmy osvobozeny není, resp. je nulový), není možné určit vyměřovací základ pro zdravotní pojištění, a proto není nutno platit odvody na toto pojištění.
V květnu 2010 toto potvrdil také zástupce České správy sociálního zabezpečení (Daněk).
V současné době tedy žijeme v situaci, kdy fyzická osoba provozující FVE musí odvádět pojistné na sociální a zdravotní pojištění v případě, pokud se vzdala osvobození příjmů podle § 4 písm. e) ZDP. Pokud toto osvobození využije, znamená to pro ni, že musí odvádět pojistné pouze na sociální pojištění. Nelze však zcela jasně říci, jak dlouho tato právní úprava vydrží.
legislativní neurčitost, legislativně neurčité prostředí, fotovoltaické elektrárny
Impact of the legislative environment on an individual operating a photovoltaic power plant
Operation of a photovoltaic power plant by an individual is a business activity according to a special regulation. For this activity it is necessary to have a "Licence for doing business in energy sectors", which provides authorisation to do business in this sector and replaces the traditional Trade Licence. The Licence is issued by the Energy Regulatory Office, through which the Organisation Identification Number (Administrative Id. No.) is issued.
All these issues are however closely associated with the legislative environment, which is very unclear in the Czech Republic, and it is very difficult to estimate in what direction it will develop. In this connection it is appropriate to present a work definition of the term "legislatively uncertain environment". The issues connected with these topics can be divided into three areas, namely law, accounting and taxes. This environment is highly unstable for the decision making process of an individual, and it is not easy to determine whether the terms and conditions will remain as they are or if they are changed within several months, not speaking about the fact that the recent periods are characterised by the fact that the law regulations use more and more often the principle of retroactivity, and therefore it is not even clear whether the individual makes a decision in the conditions which are set at present or if he or she is retroactively hit by the changes which may be made during a few months and can have a fundamental impact on the individual concerned.
Keywords: legislative uncertainty, legislative uncertain environment, photovoltaic power plants
Grants and funding:
Příspěvek vznikl jako dílčí výstup grantového projektu č. FP-S-10-17 s názvem Rozvoj poznatků ke zdokonalování informační podpory ekonomického řízení vývoje podniku v souladu s vývojem podnikatelského prostředí, a to v rámci 6. tematické oblasti: Řízení daňových povinností podniku, téma č. 2: Zdokonalování informační podpory řešení manažerských problémů souvisejících s legislativně neurčitým prostředím v oblasti daní, účetnictví a práva.
Received: August 31, 2010; Published: July 17, 2014 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- DANĚK, A., 2010: Příjmy z provozu fotovoltaických elektráren a zdravotní pojištění. Poradce (vydává Sdružení účetních a daňových poradců, o. s., ISSN 1211-1686). 6/2010, s. 5.
- NESROVNAL, J., TKÁČ, R., 2009: Doplnění - Některé aspekty zdaňování ekologických zdrojů energie z hlediska ZDP. In: Ministerstvo financí ČR. Zápis z jednání Koordinačního výboru s Komorou daňových poradců ČR. Praha: [s. n.]. s. 4-6. Dostupné z www:
- NESROVNAL, J., TKÁČ, R., 2009: Některé aspekty zdaňování ekologických zdrojů energie z hlediska ZDP. In: Ministerstvo financí ČR. Zápis z jednání Koordinačního výboru s Komorou daňových poradců ČR. Praha: [s.n.], s. 12-16. Dostupné z www:
- SEDLÁKOVÁ, E., 2010: Příjmy z provozu ekologických zdrojů energie. Poradce (vydává Sdružení účetních a daňových poradců, o. s., ISSN 1211-1686). 2010, 4/2010, s. 25-29.
- SEDLÁKOVÁ, E., 2010: Provozování fotovoltaických elektráren a účetnictví. Poradce (vydává Sdružení účetních a daňových poradců, o. s., ISSN 1211-1686). 2010, 6/2010, s. 4.
- SKÁLA, M., 2010: Daň z přidané hodnoty u výstavby fotovoltaických elektráren. Daně a právo v praxi. 2010, 2010, 06, s. 2-6.
- Zákon č. 155/2010 Sb., kterým se mění některé zákony ke zkvalitnění jejich aplikace a ke snížení administrativní zátěže podnikatelů, jehož součástí je také změna energetického zákona.
- Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů.
- Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů.
- Zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů.
- Vyhláška č. 364/2007 Sb., kterou se mění vyhláška č. 475/2005 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o podpoře využívání obnovitelných zdrojů.
- Vyhláška č. 475/2005 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o podpoře využívání obnovitelných zdrojů.
- Vyhláška č. 426/2005 Sb., o podrobnostech udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích.
- Vyhláška č. 150/2007 Sb., o způsobu regulace cen v energetických odvětvích a postupech pro regulaci cen.
- Vyhláška č. 51/2006 Sb., stanovující podmínky pro připojení zařízení k elektrizační soustavě.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.